2000-13-RE

CAUSA 2000-13-RE


Número de registre: 283-2000. Recurs d’empara


AUTE DEL DIA 13 D’OCTUBRE DEL 2000

_______________________________________________________________

BOPA núm. 60, de 18 d’octubre del 2000


En nom del Poble Andorrà;


El Tribunal Constitucional;


Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional el dia 7 de setembre del 2000 per la representació processal del Sr. Francesc Figueras Clariana, mitjançant el qual interposa recurs d’empara contra l’aute núm. 14-00 de data 13 de juliol del 2000, dictat per la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, per haver-se pogut produir una presumpta vulneració del dret a la jurisdicció reconegut a l'article 10 de la Constitució, i atès que sol·licita al Tribunal Constitucional que dicti sentència declarant “1.- La nul·litat de ple dret de l’Aute núm. 14-00 de data 13 de juliol del 2000, dictat per la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia en la causa amb el núm. de protocol: AD-055-1/98, per considerar que vulnera l’article 10 de la Constitució, i per tant reconeixent aquest dret a favor del meu mandat en el present litigi i 2.- Que cal admetre l’incident de nul·litat d’actuacions formulat per aquesta part davant del Tribunal a quo, reposant l’expedient en aquell tràmit processal”;


Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41, 88 i 98 c);


Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment el títol IV, capítol sisè;


Vista la Llei transitòria de procediments judicials;


Vist l'informe del Ministeri Fiscal de data 20 de setembre del 2000;


Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Pere Vilanova Trias;




Antecedents



Primer


Amb data 15 de novembre de 1999, la Secció Administrativa del Tribunal de Batlles va dictar sentència desestimant la demanda formulada per la representació processal del Sr. Francesc Figueras Clariana, contra el Decret de data 18 de febrer de 1998, pel qual el Govern desestimava el recurs d’alçada interposat contra la resolució del ministre de l’Interior de data 12 de novembre de 1997 que desestimava la sol·licitud de renovació de l’autorització de residència i treball privilegiada.



Segon


Amb data 9 de gener del 2000, la representació processal del Sr. Francesc Figueras Clariana va interposar recurs d’apel·lació contra aquesta sentència, per demanar-ne la revocació i la declaració del dret del recurrent que li sigui renovada l’autorització de residència i treball privilegiada.


Mitjançant sentència de data 20 de juny del 2000, la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia va desestimar el recurs d’apel·lació interposat per considerar que “la vigència d’aquests tipus d’autoritzacions, si bé són evidentment actes declaratius de dret, es troba subjecta al manteniment de les condicions que van motivar el seu atorgament” i que “la sentència apel·lada fa una exhaustiva i correcta valoració dels elements de fet que consten en l’expedient administratiu i arriba a la conclusió de què el demandant no resideix al Principat de manera habitual”.


Aquesta resolució va ser notificada al recurrent en empara actual el dia 21 de juny del 2000.



Tercer


Amb data 13 de juliol del 2000, la representació processal del Sr. Francesc Figueras Clariana va formular un incident de nul·litat d’actuacions davant la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia per considerar que les dues resolucions vulneraven el seu dret fonamental a la jurisdicció, reconegut a l’article 10 de la Constitució.


El dia 13 de juliol del 2000, la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia va decidir no admetre a tràmit l’incident de nul·litat d’actuacions presentat, ja que aquest s’havia presentat fora del termini previst per l’article 18 bis 3 de la Llei transitòria de procediments judicials.



Quart


Amb data 7 de setembre del 2000, la representació processal del Sr. Francesc Figueras Clariana va presentar recurs d’empara davant el Tribunal Constitucional contra l’aute dictat el 13 juliol del 2000 per la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, per haver-se pogut produir una presumpta vulneració del dret a la jurisdicció reconegut a l'article 10 de la Constitució: demana al Tribunal Constitucional que revoqui l’aute del Tribunal Superior de Justícia, de data 13 de juliol del 2000, per tal que sigui admès a tràmit l’incident de nul·litat d’actuacions formulat.



Cinquè


Amb data 20 de setembre del 2000, el Ministeri Fiscal va presentar l'informe sol·licitat pel Tribunal Constitucional, en què estimava que el Sr. Francesc Figueras Clariana no havia esgotat la via jurisdiccional ordinària, ja que havia interposat extemporàniament davant la Sala Penal del Tribunal Superior de Justícia, l'incident de nul·litat d'actuacions previst en l'article 18 bis 3 de la Llei transitòria de procediments judicials. Per aquesta raó, el Ministeri Fiscal sol·licita la inadmissió a tràmit de la demanda formulada.




Fonament jurídic únic


Aquest Tribunal Constitucional s’ha pronunciat reiteradament en relació amb el caràcter indispensable del recurs especial substanciat com a incident de nul·litat d’actuacions, per poder admetre a tràmit qualsevol procediment d’empara constitucional contra resolucions judicials, ja que efectivament aquest recurs representa l’últim tràmit per esgotar la via judicial ordinària.


El representant processal del recurrent, en el seu escrit, manifesta que va incórrer en un error en comptar el termini de quinze dies per interposar l’incident de nul·litat d’actuacions de forma hàbil i no natural, un error derivat de la interrelació existent entre les disposicions de l’article 18 bis de la Llei transitòria de procediments judicials i de l’article 94 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, “i principalment, dels criteris sobre còmputs de terminis en l’àmbit del dret administratiu i en l’àmbit del dret constitucional”, però que “l’esclariment de la veritat jurídica objectiva no pot resultar obstaculitzat per un excessiu rigor formal en la interpretació de les normes processals, doncs aquest criteri resultaria lesiu a l’adequat servei de la justícia garantit per l’article 10 de la Constitució”.


Així doncs, aquesta representació processal reconeix obertament que la decisió de la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia d’inadmissió a tràmit de l’incident de nul·litat d’actuacions resulta d’una presentació extemporània de l’incident esmentat, únicament imputable a la seva confusió en el còmput dels terminis. Aquesta representació no pot pretendre imputar el seu propi error a la Sala Administrativa, que està sotmesa a la llei i que, en aquest cas, s’ha pronunciat d’acord amb el termini establert sense ambigüitats en l’article 18 bis 3 de la Llei transitòria de procediments judicials.



Pel que fa a l’al·legació sobre la vulneració de l’article 10 de la Constitució per “l’excessiu rigor formal en la interpretació de les normes processals”, cal recordar que les lleis processals contenen normes imperatives, que no poden ser derogades per la voluntat de les parts. El termini establert de manera inequívoca en l’article 18 bis 3 disposa de quinze dies naturals des de la notificació, i com que la presentació de l’incident de nul·litat, en aquest cas, sobrepassa àmpliament el termini establert, no es pot acceptar l’argument relatiu a un suposat “excessiu rigor formal en la interpretació de les normes processals”.


Així, qualsevol altra consideració sobre el fons de la qüestió es fa innecessària i s’ha de rebutjar de ple la tramitació de l’empara constitucional que se sol·licita.


Per tot el que s'ha exposat,


El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,




DECIDEIX:



Primer


No admetre a tràmit el recurs d’empara 2000-13-RE, interposat per la representació processal del Sr. Francesc Figueras Clariana contra l’aute de data 13 de juliol del 2000, dictat per la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia.



Segon


Notificar el present aute a la representació processal del Sr. Francesc Figueras Clariana, al president del Tribunal Superior de Justícia, al president de la Batllia i al Ministeri Fiscal.



Tercer


Publicar el present aute, d'acord amb el que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.



Acordat a Andorra la Vella, pel Tribunal Constitucional, el 13 d’octubre del 2000.







Pere Vilanova Trias

Joan Josep López Burniol

President

Vicepresident







Philippe Ardant

Miguel Ángel Aparicio Pérez

Magistrat

Magistrat