2005-1-CC

CAUSA 2005-1-CC

 

Número de registre 39-2005. Conflicte de competències constitucionals

 

AUTE DEL 25 D’ABRIL DEL 2005

_______________________________________________________________

BOPA núm. 39, del 4 de maig del 2005

 

En nom del Poble Andorrà,

 

El Tribunal Constitucional,

 

Atès l’escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional el 14 de gener del 2005 per la representació processal del Comú d’Andorra la Vella, mitjançant el qual interposa conflicte de competències contra el Reglament d’heliports i contra el Decret d’aprovació del Reglament esmentat, aprovats pel Govern el 13 d’octubre del 2004, publicats al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra el 27 d’octubre del 2004, i atès que sol·licita al Tribunal Constitucional que:

 

“Vulgui rebre el present escrit i tenir per formulat conflicte de competències contra els articles 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15 i disposicions transitòries 1a, 2a, 3a i la disposició derogatòria, totes elles en relació als articles 4 (només pel que fa als heliports hospitalaris i sanitaris privats) 5, 6, 7, i 8 del Reglament d’Heliports de data 13 d’octubre de 2.004, i en el necessari contra el Decret de mateixa data pel qual es publicà el Reglament, i dictar Sentència amb els pronunciaments següents:

 

1.- Atribuint al Comú d’Andorra la Vella la competència de donar o denegar les autoritzacions d’implantació d’heliports, helisuperfícies i, en general, de tota infrastructura aeroportuària privada incloses les edificacions complementàries, en el territori de la parròquia d’Andorra la Vella de manera prèvia a les autoritzacions que el Govern pugui donar en ús de les competències estatals en la matèria.

 

Essent "la matèria i la funció que compren" la competència vindicada (en els termes de l’article 75 de la Llei Qualificada del Tribunal Constitucional), les següents:

 

La matèria: és la de la política urbanística derivada de la Constitució, article 80.1, de la Llei Qualificada de Delimitacions de Competències dels Comuns, article 4, i de la Llei Qualificada d'Ordenació del Territori i Urbanisme.

 

La funció: és la d’exercir i aplicar la política urbanística del Comú d’Andorra la Vella al territori comunal, autoritzant o no la implantació d’infrastructures aeroportuàries en la Parròquia en general i en cada porció del territori en que es divideix i subdivideix.

 

i pronunciant doncs expressament que el Reglament objecte del present conflicte ha d’incorporar una disposició que digui que la implantació en la Parròquia d’una infrastructura aeroportuària d’heliport, helisuperfície, i anàlegs dels prevists en els articles 9, 10, 11, 12, 13, 14 i 15, disposicions transitòries 1a, 2a i 3a i disposicions derogatòries en relació als articles 4 (en part), 5, 6, 7 i 8 ha d’haver obtingut, prèviament a l’autorització que el Govern pugui acordar en ús de les competències estatals de navegació aèria, l’autorització del Comú d'Andorra la Vella, i que mentrestant el Govern no incorpori tal disposició, el Reglament no és aplicable a la Parròquia d’Andorra la Vella i el Govern no podrà concedir cap autorització.

 

2.- Declarant la invalidesa de les eventuals autoritzacions d’heliport, helisuperfícies i anàlegs eventualment ja donades de bell nou en aplicació del Reglament així com de les eventuals validacions acordades en aplicació de la disposició transitòria primera, i en general del Reglament. Autoritzacions de les que el Govern haurà d’aportar testimoni si és que han estat donades.

 

ALTRESSÍ al M. I. Tribunal Constitucional DEMANO: vulgui decidir en aplicació de l’article 74, de la LQTC i per mentre es tramita la present causa, la suspensió del Reglament objecte del present conflicte de competències.”

 

Vista la Constitució, i especialment els articles 80.1, 82 i 98 d);

 

Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, i especialment el títol IV, capítol cinquè, secció primera;

 

Vist l’aute del Tribunal Constitucional del 24 de febrer del 2005, que va decidir admetre a tràmit, amb efectes suspensius, el conflicte de competències constitucionals 2005-1-CC, interposat pel Comú d’Andorra la Vella contra el Govern;

 

Vist l’escrit de contestació presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 10 de març del 2005, pel Govern;

 

Vista la providència del 10 de març del 2005 del magistrat ponent de la causa, que demana al Comú d’Andorra la Vella l’aportació d’una còpia autenticada de l’escrit de requeriment que afirma haver adreçat al Govern;

 

Vist l’original de l’escrit de requeriment registrat al Tribunal Constitucional el mateix 10 de març del 2005;

 

Vista la providència del 15 de març del 2005 del magistrat ponent de la causa, que dóna trasllat de l’escrit de contestació del Govern i de la còpia autenticada de l’original del requeriment del Comú d’Andorra la Vella i obre un termini perquè les parts al·leguin el que estimin pertinent;

 

Vist l’escrit presentat pel Govern, el 22 de març del 2005;

 

Vist l’escrit presentat pel Comú d’Andorra la Vella, el 30 de març del 2005;

 

Escoltat l’informe del magistrat ponent, Sr. Miguel Herrero de Miñón;



 

Antecedents

 

Primer

 

El 13 d’octubre del 2004, el Govern va aprovar el Reglament d’heliports, publicat al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra, el 27 d’octubre del mateix any.

 

Segon

 

El 14 de gener del 2005, el Comú d’Andorra la Vella va formalitzar davant el Tribunal Constitucional un conflicte de competències constitucionals contra el Govern per considerar que el Reglament d’heliports envaïa competències comunals.

 

En aquest escrit, el Comú d’Andorra la Vella assegurava haver adreçat al Govern el requeriment, previst a l’article 71 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, per tal que el Govern cessés la pretesa invasió de competències, i n’adjuntava en annex una còpia simple, datada del 15 de novembre del 2004.

 

Tercer

 

El 24 de febrer del 2005, el Tribunal Constitucional va admetre a tràmit, amb efectes suspensius, el conflicte de competències constitucionals 2005-1-CC i, mitjançant providència de la mateixa data, el magistrat ponent de la causa, Sr. Miguel Herrero de Miñón, va traslladar la causa al Govern perquè presentés la seva contestació a la demanda.

 

Quart

 

El 10 de març del 2005, el Govern va presentar el seu escrit de contesta en el qual feia saber al Tribunal Constitucional, de manera prèvia, que en els seus arxius no constava que el requeriment establert a l’article 71 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional hagués estat efectuat. El Govern adjuntava en annex certificacions d’aquest fet, lliurades pel secretari general del Govern i pel cap del Servei de Tràmits, respectivament.

 

Cinquè

 

El mateix dia, el magistrat ponent de la causa va dictar una providència que demanava al Comú d’Andorra la Vella d’aportar al registre del Tribunal Constitucional una còpia autenticada de l’escrit de requeriment que afirmava haver adreçat al Govern, on constés el segell d’entrada o la prova que el Govern va acusar-ne recepció.

 

Sisè

 

Aquell mateix dia, el Comú d’Andorra la Vella va registrar al Tribunal Constitucional l’original de l’escrit de requeriment al Govern, on constava en el dors de la darrera pàgina un segell de Tràmits del Govern d’Andorra amb data 15 de novembre del 2004.

 

Setè

 

El 15 de març del 2005, el magistrat ponent de la causa va dictar una providència en què traslladava al Govern una còpia autenticada de l’escrit de requeriment esmentat i al Comú d’Andorra la Vella una còpia de l’escrit de contestació del Govern per tal que les dues parts al·leguessin el que estimessin pertinent.

 

Vuitè

 

El 22 de març del 2005, el Govern va presentar un escrit que demanava la inadmissibilitat de la demanda per absència del requisit determinat als articles 71 i 72.2 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, ja que “la sola existència del tampó no acredita que el requeriment s’hagi efectuat; i això perquè el registre i entrada de documents a l’esmentat Servei de Tràmits s’acredita únicament amb el rebut del document amb la data d’entrada i el número de registre”, com així ho estableixen el Decret de creació del Servei de Tràmits i el Decret de procediment de resolució de sol·licituds, ambdós del 9 de desembre de 1998.

 

Novè

 

El 30 de març del 2005, el Comú d’Andorra la Vella va presentar un escrit de conclusions en què manifestava que el Govern “sabia pertinentment” que el requeriment havia estat presentat, ja que “havia fet objecte inclús de converses entre ambdues administracions, havia fet objecte de varis comentaris en el Ministeri competent, havien opinat sobre el mateix alguns advocats (...).”

 

Segons el parer d’aquesta part, “algun intrèpid va imaginar que el Comú havia extraviat la còpia segellada” i d’aquesta manera el Govern podia negar haver-la rebut per tal que el conflicte no fos admès a tràmit. També afegia que “el que és absolutament inadmissible i impropi del “honeste vivere” és que, tot i sabent haver rebut l’escrit, i tot i havent-hi la prova documental de que el mateix Govern l’havia rebut (el segell del Govern), el Govern s’hagi atrevit a negar-ho i establir uns certificats que –ho direm empleant un eufemisme- són contraris a la veritat”, i aquesta part estudiarà si aquests fets podrien ser “constitutius d’un delicte de falsetat (intel·lectual) en document públic.”

 

En els punts següents del seu escrit, el Comú d’Andorra la Vella exposa les seves conclusions quant al fons del conflicte de competències i reitera la demanda efectuada en l’escrit d’interposició del conflicte de competències.



 

Fonament jurídic únic

 

El requeriment previ exigit per l’article 71.1 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional és un requisit indispensable del procediment contenciós de conflicte de competències constitucionals, la manca del qual, perquè impossibilita l’actuació davant del Tribunal Constitucional, elimina la capacitat processal del recurrent.

 

Com es predica de l’esgotament de la via governativa prèvia al recurs contenciós administratiu, establert pel dret andorrà (article 125 del Codi de l’Administració i article 8 de la Llei de la jurisdicció administrativa i fiscal), el requeriment previ al plantejament d’un conflicte de competències ha de considerar-se com un tràmit condicionant del tractament juridicoprocessal d’aquest conflicte.

 

La capacitat processal del recurrent, al·legada o no per les parts, pot ser apreciada pel Tribunal, ja sigui en el moment inicial del procés, ja sigui en qualsevol altre moment en el decurs del procés fins al moment de dictar sentència. No obstant això, el principi antiformalista que “per la subtilesa del sentiment jurídic i les exigències de la vida”, ha inspirat, des de fa molt de temps, l’ordenament jurídic del Principat d’Andorra (per exemple, la sentència del Jutge d’Apel·lacions del 18 de febrer de 1965) pot fer que la manca d’un element formal es pugui considerar subsanable, com seria l’acreditació d’aquest requisit, exigida a l’article 72.2 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional que afecta la capacitat processal d’aquell que pretén plantejar un conflicte de competències.

 

Per aquest motiu, el Tribunal Constitucional, després d’haver admès a tràmit el plantejament del conflicte de competències mitjançant l’aute del 24 de febrer del 2005, va dictar una providència que demanava al Comú d’Andorra la Vella d’aportar el testimoni fefaent d’haver fet en temps i forma deguts el requeriment exigit per l’article 71 de la Llei qualificada esmentada.

 

La documentació aportada per la representació processal del Comú d’Andorra la Vella, que no és el rebut de Govern del document entrat, sinó un escrit de requeriment segellat al dors de la darrera pàgina, sense indicació de número de registre, manca de les condicions exigides per la normativa andorrana aplicable al cas (article 112 del Codi de l’Administració, article 6 del Decret de creació del Servei de Tràmits, del 9 de desembre de 1998 i articles 1, 2 i 5 del Decret regulador del procediment de resolució de sol·licituds, de la mateixa data) i ni tan sols reuneix els elements que permetrien a un observador de bona fe donar com a moralment certa la pretesa presentació del requeriment.

 

Per consegüent, el Tribunal Constitucional estima que el Comú d’Andorra la Vella, a través de la seva representació processal, no ha acreditat degudament la seva capacitat processal i la seva instància ha decaigut, motiu pel qual la continuació de les actuacions no és procedent.

 

DECISIÓ:

 

En atenció a tot el que s’ha exposat, el Tribunal Constitucional, per l’autoritat que li confereix la Constitució del Principat d’Andorra,

 

HA DECIDIT:

 

Primer

 

Declarar el decaïment de l’acció per manca del requeriment previ establert a l’article 71.1 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional.

 

Segon

 

Notificar aquest aute al Comú d’Andorra la Vella i al cap de Govern.

 

Tercer

 

Imposar al Comú d’Andorra la Vella el pagament de les costes de les despeses processals davant la jurisdicció constitucional.

 

Quart

 

Publicar aquest aute, d’acord amb el que disposa l’article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.

 

Acordat a Andorra la Vella, pel Tribunal Constitucional, el 25 d’abril del 2005.






 

Philippe Ardant

Miguel Ángel Aparicio Pérez

President

Vicepresident






 

Didier Maus

Miguel Herrero de Miñón

Magistrat

Magistrat