CAUSA 2012-14-RE
Número de registre 266-2012. Recurs d’empara
Aute del 5 de novembre del 2012
_______________________________________________________________
BOPA núm. 56, del 14 de novembre del 2012
En nom del Poble Andorrà;
El Tribunal Constitucional;
Atès l’escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 19 de setembre del 2012, per la representació processal del Sr. Angel De la Torre López, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l’aute del Tribunal Constitucional del 7 de setembre del 2012 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2012-14-RE;
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41, 88 i 98 c);
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 36.2, 37.2, 38 i 94;
Vist l’aute esmentat del Tribunal Constitucional del 7 de setembre del 2012;
Escoltat l’informe del magistrat ponent, Sr. Carles Viver Pi-Sunyer;
Antecedent únic
El 19 de setembre del 2012, la representació processal del Sr. Angel De la Torre López va formular un recurs de súplica en què manifesta, de manera preliminar, que tot i no ignorar la jurisprudència constitucional relativa al recurs de súplica en què queda palès que cal aportar elements o fets nous per tal de poder-lo admetre, reconeix que no pot aportar aquests elements o fets nous i que la seva principal motivació és esgotar la via jurisdiccional nacional per presentar una demanda davant el Tribunal Europeu dels Drets Humans.
Seguidament, cita les quatre vulneracions de drets fonamentals al·legades en el seu escrit d’empara: vulneració del dret a obtenir una decisió fonamentada en Dret, vulneració del dret a un procés degut en dos vessants (inexistència d’una doble instància i manca de defensor per la menor), i vulneració del dret a la intimitat, a l’honor i a la pròpia imatge.
Pel que fa a les vulneracions de diversos drets continguts en el dret a la jurisdicció, reconegut a l’article 10 de la Constitució, aquesta part reitera els seus arguments continguts en el seu escrit d’empara. Tanmateix, afegeix, que pel que fa a la vulneració que afecta la menor, aquesta es podia denunciar en qualsevol moment: primerament, resulta excessiu i inacceptable el formalisme d’exigir una denúncia prèvia, sobretot quan es tracta d’una vulneració que situa a la menor en indefensió; i, segonament, fins al darrer instant el Ministeri Fiscal hagués pogut intervenir, de manera que la vulneració definitiva dels drets de la menor es va produir després de l’incident de nul·litat d’actuacions, en el marc del qual el Ministeri Fiscal va insistir en uns arguments que fan referència al control de legalitat però que són incompatibles amb la funció que li correspon de vetllar pels interessos i pels drets del menor.
Pel que fa a la vulneració del dret a la intimitat, a l’honor i a la pròpia imatge, reconegut a l’article 14 de la Constitució, la part recurrent considera que l’article 94 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional només exigeix la interposició d’un incident de nul·litat d’actuacions per la vulneració dels drets continguts a l’article 10 de la Constitució, de manera que no era necessari formular prèviament aquest incident.
Per acabar, demana que el Tribunal Constitucional estimi aquest recurs de súplica i que, per tant, deixi sense efecte l’aute d’inadmissió a tràmit de la causa 2012-14-RE del 7 de setembre del 2012.
Fonament jurídic únic
Aquest Tribunal ha reiterat que per tal que pugui prosperar un recurs de súplica contra un aute d’inadmissió a tràmit d’un recurs d’empara cal que el recurrent aporti fets o arguments nous i diferents d’aquells que es van portar al seu coneixement en el tràmit d’admissió i que siguin capaços de provocar un canvi en la decisió controvertida.
Aquest no és el cas del recurs que ara enjudiciem. El recurrent afirma, en primer lloc, que no es pot exigir l’esgotament de la via judicial prèvia a l’empara constitucional quan la vulneració denunciada afecta els drets d’una menor. Aquesta excepció no està contemplada ni en la Constitució ni en la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, ni en cap norma processal aplicable i, en conseqüència, aquest Tribunal no pot aplicar-la al marge de la legalitat vigent.
El segon argument fa referència al fet que el Ministeri Fiscal podia haver modificat la seva actitud, que el recurrent titlla d’inconstitucional per vulneració del dret a un procés degut, en l’incident de nul·litat d’actuacions, de manera que, al seu parer, la vulneració s’hauria produït després d’aquest incident. Davant aquesta al·legació, és clar que l’exigència constitucional d’esgotar la via judicial prèvia obliga al recurrent a posar de manifest davant del jutge la vulneració dels drets processals tan bon punt es produeixin i, en tot cas, abans de finalitzar la via judicial, altrament, el recurrent no dóna als jutges l’oportunitat de reparar les possibles vulneracions processals tal i com exigeix la Constitució i la Llei qualificada del Tribunal Constitucional.
Finalment, pel que fa a l’al·legació que sosté que la vulneració dels drets a la intimitat, l’honor i la pròpia imatge no es podia fer valer davant de la jurisdicció ordinària, ja que no es podia incloure en el recurs de nul·litat d’actuacions reservat a les vulneracions de l’article 10 de la Constitució, cal tenir present que, a banda que aquest Tribunal ha acceptat que en determinats casos en els quals s’al·lega la vulneració conjunta de drets substantius i de drets processals de l’article 10 esmentat, es puguin fer valer els dos tipus de pretensions en un mateix procés de nul·litat d’actuacions, en aquest cas tenia oberta la via del recurs urgent i preferent prevista als articles 41 de la Constitució i 86 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional i tampoc la va emprar. En definitiva, en aquesta causa no és que el recurrent no esgotés la via judicial prèvia, sinó que ni la va iniciar.
Per tot el que s’ha exposat,
El Tribunal Constitucional del Principat d’Andorra,
DECIDEIX:
Primer
Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal del Sr. Angel De la Torre López contra l’aute del Tribunal Constitucional del 7 de setembre del 2012 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2012-14-RE.
Segon
Notificar aquest aute a la representació processal del recurrent, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
Tercer
Publicar aquest aute, d’acord amb el que disposa l’article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d’Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 5 de novembre del 2012.
Juan A. Ortega Díaz-AmbronaLaurence Burgorgue-Larsen
President
Vicepresidenta
Carles Viver Pi-Sunyer
Pierre Subra de Bieusses
Magistrat
Magistrat