2018-1-CC

CAUSA 2018-1-CC

(Comú de Sant Julià de Lòria c/ Comú d'Andorra la Vella)
 
Número de registre 3-2018. Conflicte de competències constitucionals
 
Aute del 14 de març del 2018
_________________________________________________________________
BOPA núm. 16, del 21 de març del 2018
 
 
 
En nom del Poble Andorrà;
 
El Tribunal Constitucional;
 
 
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 8 de gener del 2018, pel Comú de Sant Julià de Lòria, mitjançant el qual interposa un conflicte de competències constitucionals contra el Comú d'Andorra la Vella per tal com aquest, mitjançant el Decret del 12 d'octubre del 2017, publicat al BOPA núm. 69 del 25 d'octubre del mateix any, modifica l'àmbit territorial del seu Pla d'ordenació i urbanisme parroquial (POUP) en el límit entre les dues parròquies, cosa que pressuposa que ha modificat unilateralment el límit de les parròquies que figurava en el seu POUP anterior, o bé, que pretén estendre la regulació urbanística del seu POUP a la parròquia de Sant Julià de Lòria. Qualsevol d'ambdues possibilitats constitueix una invasió indeguda de les competències constitucionals del Comú de Sant Julià de Lòria per part del Comú d'Andorra la Vella, i atès que sol·licita al Tribunal Constitucional que admeti a tràmit aquest conflicte de competències constitucionals, que, en el seu dia, dicti sentència declarant que el Comú d'Andorra la Vella ha envaït competències del Comú de Sant Julià de Lòria i que "suspengui l'aplicació del decret, exclusivament en aquella part de territori en la que ha quedat ampliat l'àmbit territorial del POUP";
 
Vista la Constitució, i especialment els articles 98 d) i 103;
 
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, i especialment el títol IV, capítols primer i cinquè;
 
 
Escoltat l'informe de la magistrada ponent, Sra. Laurence Burgorgue-Larsen;
 
 
 
1. Antecedents processals
 
1.1. Des de l'any 2012, el Comú de Sant Julià de Lòria i el Comú d'Andorra la Vella s'oposen en relació amb la delimitació d'una part dels seus territoris, conflicte que ja ha estat objecte d'unes resolucions administrativa i constitucional (veg. la sentència del 20 de novembre del 2017, recaiguda en la causa 2017-18-RE).
 
1.2. El 12 d'octubre del 2017, el Comú d'Andorra la Vella, mitjançant un decret, va aprovar definitivament la primera revisió del seu POUP, el qual va ser publicat al BOPA núm. 69 del 25 d'octubre del mateix any.
 
1.3. El Comú de Sant Julià de Lòria va considerar que amb aquesta modificació el Comú d'Andorra la Vella ampliava la seva pretensió territorial en detriment del territori de Sant Julià de Lòria i que, per tant, s'envaïen les seves competències, motiu pel qual, tot i fer palès la seva millor disposició per arribar a una solució pactada, en aplicació de l'article 71.1 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, requeria al Comú d'Andorra la Vella per tal que anul·lés el Decret esmentat.
 
1.4. El 5 de desembre del 2017, el Comú d'Andorra la Vella, manifestant igualment la seva millor disposició per arribar a un acord pactat, s'oposava al requeriment del Comú de Sant Julià de Lòria i manifestava que el conflicte entre ambdós no era de naturalesa constitucional i que, per tant, el Tribunal Constitucional no era competent per resoldre'l.
 
1.5. El 8 de gener del 2018, el Comú de Sant Julià de Lòria va presentar la seva demanda de conflicte de competències constitucionals en els termes expressats en l'encapçalament.
 
 
 
2. Argumentació jurídica del Comú de Sant Julià de Lòria
 
- Després d'exposar els aspectes processals del conflicte de competències constitucionals (regulats al capítol cinquè del títol IV de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional), el Comú de Sant Julià de Lòria manifesta que mitjançant la modificació del seu POUP, el Comú d'Andorra la Vella ha modificat el límit entre les dues parròquies, cosa que pressuposa que ha modificat unilateralment el límit de les parròquies que figurava en el seu POUP anterior, o bé, que pretén estendre la regulació urbanística del seu POUP a la parròquia de Sant Julià de Lòria.
 
- Exposa que el conflicte en relació amb els límits territorials existeix des de les aprovacions respectives dels seus POUP inicials (l'any 2006 per Sant Julià de Lòria i l'any 2007 per Andorra la Vella), però la duplicitat de límits no havia donat lloc a cap litigi fins l'any 2012, moment en què el Comú d'Andorra la Vella va impugnar una disposició del Comú de Sant Julià de Lòria en matèria urbanística en una zona conflictiva, la qual va ser resolta per la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia en el sentit de declarar el dret de les parts a interposar davant la jurisdicció civil les accions necessàries per tal que es determinessin els seus límits territorials (sentència del 16 de desembre del 2016, posteriorment recorreguda en empara, causa 2017-18-RE).
 
- El Comú de Sant Julià de Lòria manifesta que va aprovar la revisió del seu POUP, el 12 de novembre del 2015, i que va mantenir inalterat l'àmbit territorial del seu primer POUP.
 
- Per contra, la revisió del POUP del Comú d'Andorra la Vella impugnada amplia la franja en què se superposen els àmbits territorials de les dues parròquies, sense cap justificació ni en la memòria ni en cap altre dels documents que composen la revisió d'aquest POUP.
 
- Segons el parer d'aquesta part, la modificació dels límits parroquials afecta les dues parròquies i procedint d'aquesta manera el Comú d'Andorra la Vella s'atribueix unes competències sobre el territori de Sant Julià de Lòria que no li corresponen.
 
- Dels plànols aportats s'evidencia l'existència d'un conflicte de límits entre les dues parròquies i el Comú demandant sol·licita que la situació anterior al Decret del Comú d'Andorra la Vella impugnat no es modifiqui, tot i reconèixer que la qüestió s'ha de plantejar davant la jurisdicció civil. Per això, precisa que és conscient que la delimitació dels termes parroquials no és una competència constitucional, tanmateix, demana al Tribunal Constitucional que declari:
 
  • que el Comú d'Andorra la Vella ha envaït competències del Comú de Sant Julià de Lòria pel fet d'haver modificat unilateralment l'àmbit territorial del seu POUP;
 
  • i, que, per aquest motiu, suspengui l'aplicació del POUP d'Andorra la Vella en la franja eixamplada respecte del POUP anterior.
 
 
 
3. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
 
3.1. El Comú de Sant Julià de Lòria impugna el Decret del 12 d'octubre del 2017 del Comú d'Andorra la Vella de revisió del seu POUP mitjançant la presentació d'un conflicte de competències constitucionals, procediment regulat al capítol cinquè del títol IV de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional.
 
3.2. Segons el parer del Comú demandant, aquest Decret modifica el POUP del Comú d'Andorra la Vella i té per conseqüència l'ampliació de la superfície del seu territori en detriment del territori del Comú de Sant Julià de Lòria i, per tant, envaeix les competències d'aquest darrer.
 
3.3. Si bé és cert que les condicions processals per a la presentació del conflicte de competències constitucionals han estat degudament acomplertes, les condicions que fan referència al fons no ho han estat.
 
3.4. Efectivament, les condicions processals establertes als articles 71 i 72 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional han estat dutes a terme. El requeriment sobre el cessament de l'activitat suposadament invasora va ser presentat pel Comú demandant en el termini adient (apartats 1 i 2 de l'article 71 de la Llei esmentada). Davant la desestimació del Comú d'Andorra la Vella, el Comú demandant va plantejar el conflicte de competències constitucionals respectant el termini legalment atorgat (article 72.1 de la Llei esmentada).
 
3.5. No obstant això, les condicions sobre el fons per poder admetre a tràmit aquest conflicte no estan acomplertes. Aquestes es desprenen de la interpretació combinada, d'una banda, de l'article 73 b) de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, i, d'altra banda, de l'article 103.3 de la Constitució i de l'article 75 de la Llei esmentada.
 
3.6. De la lectura de l'article 103.3 de la Constitució i de l'article 75 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional se'n deriva que aquest òrgan ha d'atribuir "a una de les parts la competència en litigi" si les condicions de fons estan reunides en el marc de la seva funció de regulador dels conflictes de competències.
 
3.7. Ara bé, en aquesta fase, i d'acord amb la sentència d'aquest mateix Tribunal del 20 de novembre del 2017, recaiguda en la causa 2017-18-RE, el litigi que enfronta els dos comuns és un litigi territorial, la resolució del qual correspon a la jurisdicció civil. Per consegüent, conformement a l'article 73 b) de la Llei esmentada, el Tribunal Constitucional considera que aquest conflicte "ha de ser substanciat per altres vies processals diferents", en aquest cas concret, per la jurisdicció civil.
 
3.8. Una vegada la delimitació territorial precisa hagi estat establerta per la jurisdicció civil i, cas que, el contenciós persisteixi entre aquests dos comuns, aleshores, aquest Tribunal Constitucional podria examinar l'existència d'una vulneració eventual d'una de les competències dels comuns implicats i pronunciar-se de manera definitiva en el sentit d'atribuir la competència litigiosa a una de les parts (article 75 abans esmentat).
 
3.9. Atesos els elements que s'acaben d'exposar, l'escrit de demanda de conflicte de competències constitucionals presentat pel Comú de Sant Julià de Lòria ha de ser declarat inadmissible a tràmit, d'acord amb les disposicions de l'article 73 b) de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional.
 
 
DECIDEIX:
 
 
1. Declarar la inadmissió a tràmit de l'escrit de demanda de conflicte de competències constitucionals presentat per la representació processal del Comú de Sant Julià de Lòria.
 
 
2 Notificar aquest aute al Comú de Sant Julià de Lòria i al Comú d'Andorra la Vella.
 
 
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
 
 
Acordat a Andorra la Vella, el 14 de març del 2018.
 
 
 
Isidre Molas Batllori                                                              Dominique Rousseau
President                                                                                         Vicepresident
 
 
 
Laurence Burgorgue-Larsen                                          Josep-D. Guàrdia Canela
Magistrada                                                                                            Magistrat