CAUSA 2018-22-RE
(Graciá Cerdá c/ Andbank)
Número de registre 186-2018. Recurs d'empara
Aute del 7 de setembre del 2018
_________________________________________________________________
BOPA núm. 54, del 19 de setembre del 2018
- Després d'exposar la problemàtica jurídica que planteja aquesta causa centrada en
una relació laboral a Andorra amb un component internacional, la part recurrent considera que en un primer moment s'hagués hagut de resoldre el conflicte de competència laboral internacional en el sentit que la competència havia de recaure en els tribunals andorrans i en l'aplicació de la legislació laboral andorrana, ja que la clàusula de no competència del contracte signat a Espanya s'activava per l'acabament de la relació laboral a Andorra d'un treballador domiciliat a Andorra.
- Ara bé, la Batllia es va limitar a reproduir els arguments exposats en la sentència recaiguda a Espanya en relació amb el contracte signat a Espanya, els quals es fonamenten en la legislació espanyola quan el plet a Andorra era de naturalesa laboral i s'estava discutint un conflicte de competència laboral internacional, per la solució del qual calia aplicar la legislació andorrana. Aquesta manca de pronunciament es va reproduir per part del Tribunal Superior de Justícia. Es tracta d'una motivació aparent i, per tant, la resolució esdevé arbitrària amb greus i evidents conseqüències, ja que amb aquesta solució es permet regular aspectes d'una relació laboral a Andorra mitjançant legislacions foranes i buidant de contingut la normativa andorrana i, en concret, la prohibició de la renúncia dels drets del treballador, establerta al Codi de relacions laborals. D'aquest fet també se'n deriva la vulneració del seu dret a la defensa, ja que se li ha impedit l'accés a la Justícia andorrana.
- Els tribunals andorrans reprodueixen els arguments de la sentència espanyola per desestimar l'existència de simulació de contracte per tal de fonamentar la desestimació del frau de llei al·legat. Els tribunals andorrans neguen l'existència del frau de llei internacional amb arguments que en realitat haurien de fer-se servir per demostrar la seva existència; així mateix, no podien considerar que la legalitat de la clàusula de no competència a Espanya comportés la seva legalitat a Andorra, ja que cada país té la seva regulació pròpia.
- Aquesta part considera que la Batllia, pel fet de reproduir el contingut de la sentència espanyola, partia d'uns supòsits erronis i en el moment de negar l'existència de l'abús de dret al·legat es remet novament als mateixos arguments, confonent les dues figures jurídiques. Una vegada més, la motivació és aparent, però a més, la Batllia es va pronunciar sobre pretensions alienes a les parts viciant la seva resolució d'incongruència omissiva per error. I si bé la Sala Civil conclou que no quedava acreditat que l'empresa tenia la voluntat de perjudicar al recurrent, aquesta referència genèrica no permet conèixer els arguments mitjançant els quals la Sala Civil arriba a la seva conclusió.
- Per acabar, demana al Tribunal Constitucional que revoqui la seva decisió d'inadmissió a tràmit i acordi l'admissió a tràmit del recurs d'empara 2018-22-RE.
- És jurisprudència constant d'aquest Tribunal Constitucional que per tal que es pugui admetre a tràmit un recurs de súplica, el recurrent ha d'aportar elements nous, siguin de fet o de dret, que no hagin estat exposats o esmentats en el recurs d'empara.
- Els arguments jurídics exposats reiteren l'argumentació de la incongruència omissiva i del caràcter arbitrari i no ajustat a dret de les resolucions impugnades. Per consegüent, no es pot estimar aquest recurs de súplica.
Per tot això que s'ha exposat.
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
DECIDEIX:
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal del Sr. Enrique Graciá Cerdá contra l'aute del Tribunal Constitucional de l'11 de juliol del 2018 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2018-22-RE.
2. Notificar aquest aute a la representació processal del recurrent, a la presidenta de la Batllia, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 7 de setembre del 2018.
Dominique Rousseau Josep-D. Guàrdia Canela
President Vicepresident
Laurence Burgorgue-Larsen Isidre Molas Batllori
Magistrada Magistrat
(Graciá Cerdá c/ Andbank)
Número de registre 186-2018. Recurs d'empara
Aute del 7 de setembre del 2018
_________________________________________________________________
BOPA núm. 54, del 19 de setembre del 2018
En nom del Poble Andorrà;
El Tribunal Constitucional;
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 24 de juliol del 2018, per la representació processal del Sr. Enrique Graciá Cerdá, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional de l'11 de juliol del 2018 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2018-22-RE;
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional de l'11 de juliol del 2018;
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Isidre Molas Batllori;
El Tribunal Constitucional;
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 24 de juliol del 2018, per la representació processal del Sr. Enrique Graciá Cerdá, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional de l'11 de juliol del 2018 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2018-22-RE;
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional de l'11 de juliol del 2018;
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Isidre Molas Batllori;
1. Arguments del recurrent
- Després d'exposar la problemàtica jurídica que planteja aquesta causa centrada en
una relació laboral a Andorra amb un component internacional, la part recurrent considera que en un primer moment s'hagués hagut de resoldre el conflicte de competència laboral internacional en el sentit que la competència havia de recaure en els tribunals andorrans i en l'aplicació de la legislació laboral andorrana, ja que la clàusula de no competència del contracte signat a Espanya s'activava per l'acabament de la relació laboral a Andorra d'un treballador domiciliat a Andorra.
- Ara bé, la Batllia es va limitar a reproduir els arguments exposats en la sentència recaiguda a Espanya en relació amb el contracte signat a Espanya, els quals es fonamenten en la legislació espanyola quan el plet a Andorra era de naturalesa laboral i s'estava discutint un conflicte de competència laboral internacional, per la solució del qual calia aplicar la legislació andorrana. Aquesta manca de pronunciament es va reproduir per part del Tribunal Superior de Justícia. Es tracta d'una motivació aparent i, per tant, la resolució esdevé arbitrària amb greus i evidents conseqüències, ja que amb aquesta solució es permet regular aspectes d'una relació laboral a Andorra mitjançant legislacions foranes i buidant de contingut la normativa andorrana i, en concret, la prohibició de la renúncia dels drets del treballador, establerta al Codi de relacions laborals. D'aquest fet també se'n deriva la vulneració del seu dret a la defensa, ja que se li ha impedit l'accés a la Justícia andorrana.
- Els tribunals andorrans reprodueixen els arguments de la sentència espanyola per desestimar l'existència de simulació de contracte per tal de fonamentar la desestimació del frau de llei al·legat. Els tribunals andorrans neguen l'existència del frau de llei internacional amb arguments que en realitat haurien de fer-se servir per demostrar la seva existència; així mateix, no podien considerar que la legalitat de la clàusula de no competència a Espanya comportés la seva legalitat a Andorra, ja que cada país té la seva regulació pròpia.
- Aquesta part considera que la Batllia, pel fet de reproduir el contingut de la sentència espanyola, partia d'uns supòsits erronis i en el moment de negar l'existència de l'abús de dret al·legat es remet novament als mateixos arguments, confonent les dues figures jurídiques. Una vegada més, la motivació és aparent, però a més, la Batllia es va pronunciar sobre pretensions alienes a les parts viciant la seva resolució d'incongruència omissiva per error. I si bé la Sala Civil conclou que no quedava acreditat que l'empresa tenia la voluntat de perjudicar al recurrent, aquesta referència genèrica no permet conèixer els arguments mitjançant els quals la Sala Civil arriba a la seva conclusió.
- Per acabar, demana al Tribunal Constitucional que revoqui la seva decisió d'inadmissió a tràmit i acordi l'admissió a tràmit del recurs d'empara 2018-22-RE.
2. Fonament jurídic únic del Tribunal Constitucional
- És jurisprudència constant d'aquest Tribunal Constitucional que per tal que es pugui admetre a tràmit un recurs de súplica, el recurrent ha d'aportar elements nous, siguin de fet o de dret, que no hagin estat exposats o esmentats en el recurs d'empara.
- Els arguments jurídics exposats reiteren l'argumentació de la incongruència omissiva i del caràcter arbitrari i no ajustat a dret de les resolucions impugnades. Per consegüent, no es pot estimar aquest recurs de súplica.
Per tot això que s'ha exposat.
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
DECIDEIX:
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal del Sr. Enrique Graciá Cerdá contra l'aute del Tribunal Constitucional de l'11 de juliol del 2018 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2018-22-RE.
2. Notificar aquest aute a la representació processal del recurrent, a la presidenta de la Batllia, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 7 de setembre del 2018.
Dominique Rousseau Josep-D. Guàrdia Canela
President Vicepresident
Laurence Burgorgue-Larsen Isidre Molas Batllori
Magistrada Magistrat