Causa 2019-78-RE
(Patrimonial Cal Joan, Cal Notari, SL c/ Govern d'Andorra)
Número de registre 502-2019. Recurs d'empara
Aute del 26 de maig del 2020
_________________________________________________________________
(Patrimonial Cal Joan, Cal Notari, SL c/ Govern d'Andorra)
Número de registre 502-2019. Recurs d'empara
Aute del 26 de maig del 2020
_________________________________________________________________
BOPA núm. 77, del 3 de juny del 2020
En nom del Poble Andorrà;
El Tribunal Constitucional;
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 26 de febrer del 2020, per la representació processal de la societat Patrimonial Cal Joan, Cal Notari, SL, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2019-78-RE;
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020;
Vista la situació excepcional causada per la Covid-19 que va suspendre l'activitat ordinària d'aquest Tribunal, a tall d'informació, s'indica que l'examen d'aquesta resolució estava prevista en l'ordre del dia de la reunió del Ple fixada pel 20 d'abril del 2020;
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Dominique Rousseau;
1. Arguments de la societat recurrent
- La societat recurrent demana al Tribunal Constitucional que reconsideri la seva decisió del 17 de febrer del 2020 mitjançant la qual declara la inadmissió a tràmit del seu recurs d'empara.
- En efecte, el Tribunal Constitucional va considerar que la sentència del 24 d'octubre de la Sala Administrativa no estava mancada de fonamentació en Dret, ni havia interpretat de manera no raonable la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l'impost sobre societats, pel fet de considerar que, a falta de proves aportades per la societat recurrent sobre les amortitzacions dels béns immobles efectuades abans de la seva adquisició, la data que calia tenir en compte per calcular el valor d'aquests béns era la data de la seva entrada en funcionament i no la data de la seva adquisició per part de la societat recurrent.
- La representació processal d'aquesta part considera que la sentència esmentada de la Sala Administrativa vulnera els drets a un procés degut, a la defensa, a obtenir una decisió fonamentada en Dret, així com els principis de no retroactivitat i de seguretat jurídica i, per consegüent, retreu al Tribunal Constitucional no haver acceptat la tramitació del seu recurs d'empara.
- Considera que és il·lògic i incoherent fer començar el còmput de l'amortització dels béns adquirits per la societat a la data de la posada en funcionament d'aquests béns i no a la data de la seva adquisició.
- Afegeix que no existeix cap norma que obligui a la societat a demanar als antics propietaris d'aquells béns informacions comptables i fiscals i, per tant, al·lega que la Sala Administrativa no podia demanar l'acreditació de les amortitzacions dels béns efectuades abans de la seva adquisició.
- Per consegüent, la representació processal de la societat recurrent demana al Tribunal Constitucional que revoqui l'aute impugnat i que declari l'admissió a tràmit del seu recurs d'empara, acceptant posteriorment les pretensions adduïdes.
2. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
2.1. D'acord amb la jurisprudència constant del Tribunal Constitucional, l'acceptació d'un recurs de súplica està essencialment condicionada per la presentació, per part del recurrent, d'elements de fet o de dret que no hagin pogut ser tinguts en compte en la decisió constitucional impugnada (veg. p. ex. les causes 2012-29-RE, 2013-24-RE, 2014-38-RE, 2016-11-RE, 2016-59-RE, 2018-3-RE, 2018-7-RE i 2018-19-RE).
2.2. De la lectura comparada del recurs d'empara i del recurs de súplica se'n desprèn que la representació processal de la societat recurrent impugna els mateixos elements de fet i de dret.
2.3. En efecte, impugna de nou la interpretació efectuada per la Sala Administrativa en relació amb la Llei aplicable, d'acord amb la qual, a falta de l'aportació per part del comprador de l'acreditació de les amortitzacions efectuades abans l'adquisició del bé, la data que cal tenir en compte per calcular les amortitzacions d'aquest bé és la data en què aquest va començar a funcionar.
2.4. Com que la part recurrent no aporta cap element de fet o de dret nous que permeti dur a considerar que la interpretació esmentada de la Sala Administrativa sigui absurda o il·lògica, les condicions d'admissibilitat d'aquest recurs de súplica no es troben reunides i aquest recurs ha de ser desestimat.
Per tot això que s'ha exposat,
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
Decideix:
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal de la societat Patrimonial Cal Joan, Cal Notari, SL, contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2019-78-RE.
2. Notificar aquest aute a la representació processal de la societat recurrent, a la presidenta de la Batllia, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 26 de maig del 2020.
Dominique Rousseau Josep-D. Guàrdia Canela
President Vicepresident
Joan Manel Abril Campoy Jean-Yves Caullet
Magistrat Magistrat
En nom del Poble Andorrà;
El Tribunal Constitucional;
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 26 de febrer del 2020, per la representació processal de la societat Patrimonial Cal Joan, Cal Notari, SL, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2019-78-RE;
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020;
Vista la situació excepcional causada per la Covid-19 que va suspendre l'activitat ordinària d'aquest Tribunal, a tall d'informació, s'indica que l'examen d'aquesta resolució estava prevista en l'ordre del dia de la reunió del Ple fixada pel 20 d'abril del 2020;
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Dominique Rousseau;
1. Arguments de la societat recurrent
- La societat recurrent demana al Tribunal Constitucional que reconsideri la seva decisió del 17 de febrer del 2020 mitjançant la qual declara la inadmissió a tràmit del seu recurs d'empara.
- En efecte, el Tribunal Constitucional va considerar que la sentència del 24 d'octubre de la Sala Administrativa no estava mancada de fonamentació en Dret, ni havia interpretat de manera no raonable la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l'impost sobre societats, pel fet de considerar que, a falta de proves aportades per la societat recurrent sobre les amortitzacions dels béns immobles efectuades abans de la seva adquisició, la data que calia tenir en compte per calcular el valor d'aquests béns era la data de la seva entrada en funcionament i no la data de la seva adquisició per part de la societat recurrent.
- La representació processal d'aquesta part considera que la sentència esmentada de la Sala Administrativa vulnera els drets a un procés degut, a la defensa, a obtenir una decisió fonamentada en Dret, així com els principis de no retroactivitat i de seguretat jurídica i, per consegüent, retreu al Tribunal Constitucional no haver acceptat la tramitació del seu recurs d'empara.
- Considera que és il·lògic i incoherent fer començar el còmput de l'amortització dels béns adquirits per la societat a la data de la posada en funcionament d'aquests béns i no a la data de la seva adquisició.
- Afegeix que no existeix cap norma que obligui a la societat a demanar als antics propietaris d'aquells béns informacions comptables i fiscals i, per tant, al·lega que la Sala Administrativa no podia demanar l'acreditació de les amortitzacions dels béns efectuades abans de la seva adquisició.
- Per consegüent, la representació processal de la societat recurrent demana al Tribunal Constitucional que revoqui l'aute impugnat i que declari l'admissió a tràmit del seu recurs d'empara, acceptant posteriorment les pretensions adduïdes.
2. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
2.1. D'acord amb la jurisprudència constant del Tribunal Constitucional, l'acceptació d'un recurs de súplica està essencialment condicionada per la presentació, per part del recurrent, d'elements de fet o de dret que no hagin pogut ser tinguts en compte en la decisió constitucional impugnada (veg. p. ex. les causes 2012-29-RE, 2013-24-RE, 2014-38-RE, 2016-11-RE, 2016-59-RE, 2018-3-RE, 2018-7-RE i 2018-19-RE).
2.2. De la lectura comparada del recurs d'empara i del recurs de súplica se'n desprèn que la representació processal de la societat recurrent impugna els mateixos elements de fet i de dret.
2.3. En efecte, impugna de nou la interpretació efectuada per la Sala Administrativa en relació amb la Llei aplicable, d'acord amb la qual, a falta de l'aportació per part del comprador de l'acreditació de les amortitzacions efectuades abans l'adquisició del bé, la data que cal tenir en compte per calcular les amortitzacions d'aquest bé és la data en què aquest va començar a funcionar.
2.4. Com que la part recurrent no aporta cap element de fet o de dret nous que permeti dur a considerar que la interpretació esmentada de la Sala Administrativa sigui absurda o il·lògica, les condicions d'admissibilitat d'aquest recurs de súplica no es troben reunides i aquest recurs ha de ser desestimat.
Per tot això que s'ha exposat,
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
Decideix:
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal de la societat Patrimonial Cal Joan, Cal Notari, SL, contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2019-78-RE.
2. Notificar aquest aute a la representació processal de la societat recurrent, a la presidenta de la Batllia, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 26 de maig del 2020.
Dominique Rousseau Josep-D. Guàrdia Canela
President Vicepresident
Joan Manel Abril Campoy Jean-Yves Caullet
Magistrat Magistrat