Causa 2020-5-RE
(Pascual Casabosch c/ Principat d'Andorra)
Número de registre 22-2020. Recurs d'empara
Aute del 26 de maig del 2020
_________________________________________________________________
BOPA núm. 77, del 3 de juny del 2020
(Pascual Casabosch c/ Principat d'Andorra)
Número de registre 22-2020. Recurs d'empara
Aute del 26 de maig del 2020
_________________________________________________________________
BOPA núm. 77, del 3 de juny del 2020
En nom del Poble Andorrà;
El Tribunal Constitucional;
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 27 de febrer del 2020, per la representació processal del Sr. Tomàs Pascual Casabosch, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2020-5-RE;
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020;
Vista la situació excepcional causada per la Covid-19 que va suspendre l'activitat ordinària d'aquest Tribunal, a tall d'informació, s'indica que l'examen d'aquesta resolució estava prevista en l'ordre del dia de la reunió del Ple fixada pel 20 d'abril del 2020;
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Dominique Rousseau;
1. Arguments del recurrent
- El recurrent demana al Tribunal Constitucional que reconsideri la seva decisió del 17 de febrer del 2020 mitjançant la qual declara la inadmissió a tràmit del seu recurs d'empara.
- En aquesta decisió el Tribunal Constitucional havia considerat que des del mes de setembre del 2019, data del començament de la instrucció per part de la Batllia, fins al 16 de gener del 2020, data de la presentació del recurs d'empara, la batlle d'instrucció i el Tribunal de Corts havien adoptat decisions circumstanciades que permetien considerar que el procediment judicial s'estava desenvolupant en un termini raonable.
- El recurrent retreu al Tribunal Constitucional haver declarat que no s'havia vulnerat el seu dret a un judici de durada raonable.
- Al·lega que no va tenir en compte el fet que el Servei de Policia, tot i estar autoritzat des del 10 de setembre del 2019 per la batlle instructora a extreure i a analitzar la informació continguda en els dispositius informàtics i electrònics segrestats, en data 16 de gener del 2020, no havia efectuat encara cap d'aquestes operacions.
- Així mateix, considera que el fet que la batlle instructora hagués hagut de desplaçar-se personalment, el 13 de gener del 2020, a les dependències del Servei de Policia per realitzar ella mateixa l'extracció de la informació, no justifica la dilació en l'ofici d'insistiment de la batlle instructora.
- També destaca que la dilació al·legada va tenir efectes en el seu manteniment en presó provisional, ja que la manca d'anàlisi de les informacions contingudes en els seus ordinadors era la justificació adduïda per desestimar les seves demandes de posada en llibertat.
- Per aquests motius, demana al Tribunal Constitucional que revoqui el seu aute del 17 de febrer del 2020 i que admeti a tràmit el seu recurs d'empara.
2. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
2.1. D'acord amb la jurisprudència constant del Tribunal Constitucional, l'acceptació d'un recurs de súplica està essencialment condicionada per la presentació, per part del recurrent, d'elements de fet o de dret que no hagin pogut ser tinguts en compte en la decisió constitucional impugnada (veg. p. ex. les causes 2012-29-RE, 2013-24-RE, 2014-38-RE, 2016-11-RE, 2016-59-RE, 2018-3-RE, 2018-7-RE i 2018-19-RE).
2.2. De la lectura comparada del recurs d'empara i del recurs de súplica se'n desprèn que la representació processal del recurrent impugna els mateixos elements de fet i de dret.
2.3. Reitera que la inexecució per part del Servei de Policia durant quatre mesos des de l'autorització de la batlle instructora de l'abocament, de l'extracció i de l'anàlisi de la informació continguda en els dispositius informàtics i electrònics del recurrent segrestats, vulnera el seu dret a un judici de durada raonable que l'ha perjudicat, ja que aquesta inexecució havia justificat el seu manteniment en presó provisional.
2.4. El Tribunal Constitucional recorda que el recurs d'empara hagués pogut ser declarat inadmissible a tràmit pel sol motiu que la representació processal del recurrent el va fonamentar en l'article 94 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, quan aquest article havia sigut derogat per l'apartat 15 de la disposició derogatòria de la Llei 24/2018, del 18 d'octubre, del Codi de procediment civil, apartat entrat en vigor el 15 de novembre del 2018.
2.5. A més, l'aute impugnat del 17 de febrer del 2020 declarava que no es podia retreure a l'autoritat judicial haver estat inactiva, ja que després de l'obertura de la instrucció, el 10 de setembre del 2019, va autoritzar el Servei de Policia a efectuar diversos actes, va reiterar la seva petició el 17 d'octubre següent i, a manca d'aquesta actuació, el 7 de gener del 2020, es va estimar la demanda de llibertat provisional del recurrent, i, el 13 de gener següent, la batlle instructora va procedir ella mateixa a l'extracció de la informació esmentada.
2.6. Aquesta activitat de l'autoritat judicial no és discutida per la representació processal del recurrent, la cronologia de la qual exposa ell mateix en el recurs d'empara i en el recurs de súplica.
2.7. Per consegüent, com que la part recurrent no aporta cap element de fet o de dret nous, les condicions d'admissibilitat d'aquest recurs de súplica no es troben reunides i aquest recurs ha de ser desestimat.
Per tot això que s'ha exposat,
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
Decideix:
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal del Sr. Tomàs Pascual Casabosch contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2020-5-RE.
2. Notificar aquest aute a la representació processal del recurrent, a la presidenta de la Batllia, al president del Tribunal de Corts i al Ministeri Fiscal.
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 26 de maig del 2020.
Dominique Rousseau Josep-D. Guàrdia Canela
President Vicepresident
Joan Manel Abril Campoy Jean-Yves Caullet
Magistrat Magistrat
El Tribunal Constitucional;
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 27 de febrer del 2020, per la representació processal del Sr. Tomàs Pascual Casabosch, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2020-5-RE;
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020;
Vista la situació excepcional causada per la Covid-19 que va suspendre l'activitat ordinària d'aquest Tribunal, a tall d'informació, s'indica que l'examen d'aquesta resolució estava prevista en l'ordre del dia de la reunió del Ple fixada pel 20 d'abril del 2020;
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Dominique Rousseau;
1. Arguments del recurrent
- El recurrent demana al Tribunal Constitucional que reconsideri la seva decisió del 17 de febrer del 2020 mitjançant la qual declara la inadmissió a tràmit del seu recurs d'empara.
- En aquesta decisió el Tribunal Constitucional havia considerat que des del mes de setembre del 2019, data del començament de la instrucció per part de la Batllia, fins al 16 de gener del 2020, data de la presentació del recurs d'empara, la batlle d'instrucció i el Tribunal de Corts havien adoptat decisions circumstanciades que permetien considerar que el procediment judicial s'estava desenvolupant en un termini raonable.
- El recurrent retreu al Tribunal Constitucional haver declarat que no s'havia vulnerat el seu dret a un judici de durada raonable.
- Al·lega que no va tenir en compte el fet que el Servei de Policia, tot i estar autoritzat des del 10 de setembre del 2019 per la batlle instructora a extreure i a analitzar la informació continguda en els dispositius informàtics i electrònics segrestats, en data 16 de gener del 2020, no havia efectuat encara cap d'aquestes operacions.
- Així mateix, considera que el fet que la batlle instructora hagués hagut de desplaçar-se personalment, el 13 de gener del 2020, a les dependències del Servei de Policia per realitzar ella mateixa l'extracció de la informació, no justifica la dilació en l'ofici d'insistiment de la batlle instructora.
- També destaca que la dilació al·legada va tenir efectes en el seu manteniment en presó provisional, ja que la manca d'anàlisi de les informacions contingudes en els seus ordinadors era la justificació adduïda per desestimar les seves demandes de posada en llibertat.
- Per aquests motius, demana al Tribunal Constitucional que revoqui el seu aute del 17 de febrer del 2020 i que admeti a tràmit el seu recurs d'empara.
2. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
2.1. D'acord amb la jurisprudència constant del Tribunal Constitucional, l'acceptació d'un recurs de súplica està essencialment condicionada per la presentació, per part del recurrent, d'elements de fet o de dret que no hagin pogut ser tinguts en compte en la decisió constitucional impugnada (veg. p. ex. les causes 2012-29-RE, 2013-24-RE, 2014-38-RE, 2016-11-RE, 2016-59-RE, 2018-3-RE, 2018-7-RE i 2018-19-RE).
2.2. De la lectura comparada del recurs d'empara i del recurs de súplica se'n desprèn que la representació processal del recurrent impugna els mateixos elements de fet i de dret.
2.3. Reitera que la inexecució per part del Servei de Policia durant quatre mesos des de l'autorització de la batlle instructora de l'abocament, de l'extracció i de l'anàlisi de la informació continguda en els dispositius informàtics i electrònics del recurrent segrestats, vulnera el seu dret a un judici de durada raonable que l'ha perjudicat, ja que aquesta inexecució havia justificat el seu manteniment en presó provisional.
2.4. El Tribunal Constitucional recorda que el recurs d'empara hagués pogut ser declarat inadmissible a tràmit pel sol motiu que la representació processal del recurrent el va fonamentar en l'article 94 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, quan aquest article havia sigut derogat per l'apartat 15 de la disposició derogatòria de la Llei 24/2018, del 18 d'octubre, del Codi de procediment civil, apartat entrat en vigor el 15 de novembre del 2018.
2.5. A més, l'aute impugnat del 17 de febrer del 2020 declarava que no es podia retreure a l'autoritat judicial haver estat inactiva, ja que després de l'obertura de la instrucció, el 10 de setembre del 2019, va autoritzar el Servei de Policia a efectuar diversos actes, va reiterar la seva petició el 17 d'octubre següent i, a manca d'aquesta actuació, el 7 de gener del 2020, es va estimar la demanda de llibertat provisional del recurrent, i, el 13 de gener següent, la batlle instructora va procedir ella mateixa a l'extracció de la informació esmentada.
2.6. Aquesta activitat de l'autoritat judicial no és discutida per la representació processal del recurrent, la cronologia de la qual exposa ell mateix en el recurs d'empara i en el recurs de súplica.
2.7. Per consegüent, com que la part recurrent no aporta cap element de fet o de dret nous, les condicions d'admissibilitat d'aquest recurs de súplica no es troben reunides i aquest recurs ha de ser desestimat.
Per tot això que s'ha exposat,
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
Decideix:
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal del Sr. Tomàs Pascual Casabosch contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 de febrer del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2020-5-RE.
2. Notificar aquest aute a la representació processal del recurrent, a la presidenta de la Batllia, al president del Tribunal de Corts i al Ministeri Fiscal.
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 26 de maig del 2020.
Dominique Rousseau Josep-D. Guàrdia Canela
President Vicepresident
Joan Manel Abril Campoy Jean-Yves Caullet
Magistrat Magistrat