Causa 2020-75-RE
(Rogé Fortó c/ Govern d'Andorra)
Número de registre 507-2020. Recurs d'empara
Aute del 17 de febrer del 2021
_________________________________________________________________
BOPA núm. 25, del 24 de febrer del 2021
En nom del Poble Andorrà;
El Tribunal Constitucional;
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 13 de gener del 2021, per la representació processal del Sr. Miquel Rogé Fortó, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 18 de desembre del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2020-75-RE;
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 18 de desembre del 2020;
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Dominique Rousseau;
1. Arguments del recurrent
- El recurrent demana al Tribunal Constitucional que reconsideri el seu aute del 18 de desembre del 2020 mitjançant el qual declarava la inadmissió a tràmit del seu recurs d'empara.
- Mitjançant aquesta decisió, el Tribunal Constitucional va estimar que el raonament jurídic de la Sala Administrativa respecte de la impossibilitat d'invocar l'anul·labilitat o la nul·litat de ple dret de la desestimació del seu recurs administratiu derivat del silenci administratiu no era absurd, atès que demostrava l'existència d'aquesta desestimació impugnant-la davant la jurisdicció ordinària.
- Així mateix, el Tribunal Constitucional va constatar que per justificar la liquidació de l'IGI pronunciada, la Sala Administrativa es va fonamentar en el fet que les proves obtingudes a través de la CASS s'havien tramès al recurrent, el qual va poder presentar els seus arguments i les seves al·legacions abans de l'adopció de la liquidació esmentada.
- Per tant, el Tribunal Constitucional va considerar que la Sala Administrativa no havia vulnerat el principi de legalitat, ni tampoc l'article 10 de la Constitució, en particular, el dret a obtenir una decisió motivada i fonamentada en Dret.
- No obstant això, el recurrent considera, per contra, que la Sala Administrativa va cometre un error de dret en la identificació de les proves i va infringir les normes de procediment administratiu respecte del termini per respondre a un recurs.
- Per aquests motius, demana al Tribunal Constitucional que estimi el seu recurs de súplica i, per consegüent, que admeti a tràmit el recurs d'empara interposat en el seu dia.
2. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
2.1. D'acord amb la jurisprudència constant del Tribunal Constitucional, l'acceptació d'un recurs de súplica està essencialment condicionada per la presentació, per part del recurrent, d'elements de fet o de dret que no hagin pogut ser tinguts en compte en la decisió constitucional impugnada (veg. p. ex. les causes 2012-29-RE, 2013-24-RE, 2014-38-RE, 2016-11-RE, 2016-59-RE, 2018-3-RE, 2018-7-RE, 2018-19-RE, 2019-60-RE, 2019-63-RE, 2019-69-RE, 2020-5-RE, 2020-6-RE, 2020-17-RE i 2020-40-RE).
2.2. De la lectura comparada del recurs d'empara i del recurs de súplica se'n desprèn que la representació processal del recurrent torna a impugnar els mateixos elements de dret.
2.3. No hi ha dubte que la representació processal del recurrent té cura de precisar que no impugna el raonament jurídic de la Sala Administrativa, sinó l'existència de determinats fets sobre els quals es fonamenta aquest raonament.
2.4. Tanmateix, seguidament, la representació processal del recurrent impugna, com ho va fer en el recurs d'empara, la motivació i el raonament jurídic que van dur a la Sala Administrativa a considerar que el retard en la resposta de la CTT no podia constituir una causa de nul·litat absoluta o relativa.
2.5. Així mateix, la part recurrent impugna novament la pràctica de la prova que va dur a l'Administració Fiscal a emetre la liquidació de l'IGI degut, així com el seu coneixement respecte d'aquesta prova abans del procediment contenciós.
2.6. Per consegüent, la representació processal del recurrent no ha aportat cap element de fet o de dret nous, i com que les condicions d'admissibilitat de la súplica no es troben reunides, aquest recurs de súplica ha de ser desestimat.
Per tot això que s'ha exposat,
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
Decideix:
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal del Sr. Miquel Rogé Fortó contra l'aute del Tribunal Constitucional del 18 de desembre del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2020-75-RE.
2. Notificar aquest aute a la representació processal del recurrent, al president de la Batllia, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 17 de febrer del 2021.
Josep-D. Guàrdia Canela Jean-Yves Caullet
President Vicepresident
Joan Manel Abril Campoy Dominique Rousseau
Magistrat Magistrat
(Rogé Fortó c/ Govern d'Andorra)
Número de registre 507-2020. Recurs d'empara
Aute del 17 de febrer del 2021
_________________________________________________________________
BOPA núm. 25, del 24 de febrer del 2021
En nom del Poble Andorrà;
El Tribunal Constitucional;
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 13 de gener del 2021, per la representació processal del Sr. Miquel Rogé Fortó, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 18 de desembre del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2020-75-RE;
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 18 de desembre del 2020;
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Dominique Rousseau;
1. Arguments del recurrent
- El recurrent demana al Tribunal Constitucional que reconsideri el seu aute del 18 de desembre del 2020 mitjançant el qual declarava la inadmissió a tràmit del seu recurs d'empara.
- Mitjançant aquesta decisió, el Tribunal Constitucional va estimar que el raonament jurídic de la Sala Administrativa respecte de la impossibilitat d'invocar l'anul·labilitat o la nul·litat de ple dret de la desestimació del seu recurs administratiu derivat del silenci administratiu no era absurd, atès que demostrava l'existència d'aquesta desestimació impugnant-la davant la jurisdicció ordinària.
- Així mateix, el Tribunal Constitucional va constatar que per justificar la liquidació de l'IGI pronunciada, la Sala Administrativa es va fonamentar en el fet que les proves obtingudes a través de la CASS s'havien tramès al recurrent, el qual va poder presentar els seus arguments i les seves al·legacions abans de l'adopció de la liquidació esmentada.
- Per tant, el Tribunal Constitucional va considerar que la Sala Administrativa no havia vulnerat el principi de legalitat, ni tampoc l'article 10 de la Constitució, en particular, el dret a obtenir una decisió motivada i fonamentada en Dret.
- No obstant això, el recurrent considera, per contra, que la Sala Administrativa va cometre un error de dret en la identificació de les proves i va infringir les normes de procediment administratiu respecte del termini per respondre a un recurs.
- Per aquests motius, demana al Tribunal Constitucional que estimi el seu recurs de súplica i, per consegüent, que admeti a tràmit el recurs d'empara interposat en el seu dia.
2. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
2.1. D'acord amb la jurisprudència constant del Tribunal Constitucional, l'acceptació d'un recurs de súplica està essencialment condicionada per la presentació, per part del recurrent, d'elements de fet o de dret que no hagin pogut ser tinguts en compte en la decisió constitucional impugnada (veg. p. ex. les causes 2012-29-RE, 2013-24-RE, 2014-38-RE, 2016-11-RE, 2016-59-RE, 2018-3-RE, 2018-7-RE, 2018-19-RE, 2019-60-RE, 2019-63-RE, 2019-69-RE, 2020-5-RE, 2020-6-RE, 2020-17-RE i 2020-40-RE).
2.2. De la lectura comparada del recurs d'empara i del recurs de súplica se'n desprèn que la representació processal del recurrent torna a impugnar els mateixos elements de dret.
2.3. No hi ha dubte que la representació processal del recurrent té cura de precisar que no impugna el raonament jurídic de la Sala Administrativa, sinó l'existència de determinats fets sobre els quals es fonamenta aquest raonament.
2.4. Tanmateix, seguidament, la representació processal del recurrent impugna, com ho va fer en el recurs d'empara, la motivació i el raonament jurídic que van dur a la Sala Administrativa a considerar que el retard en la resposta de la CTT no podia constituir una causa de nul·litat absoluta o relativa.
2.5. Així mateix, la part recurrent impugna novament la pràctica de la prova que va dur a l'Administració Fiscal a emetre la liquidació de l'IGI degut, així com el seu coneixement respecte d'aquesta prova abans del procediment contenciós.
2.6. Per consegüent, la representació processal del recurrent no ha aportat cap element de fet o de dret nous, i com que les condicions d'admissibilitat de la súplica no es troben reunides, aquest recurs de súplica ha de ser desestimat.
Per tot això que s'ha exposat,
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
Decideix:
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal del Sr. Miquel Rogé Fortó contra l'aute del Tribunal Constitucional del 18 de desembre del 2020 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2020-75-RE.
2. Notificar aquest aute a la representació processal del recurrent, al president de la Batllia, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 17 de febrer del 2021.
Josep-D. Guàrdia Canela Jean-Yves Caullet
President Vicepresident
Joan Manel Abril Campoy Dominique Rousseau
Magistrat Magistrat