2021-77-RE

Causa 2021-77-RE
(F. B. c/ Principat d'Andorra)
 
Número de registre 503-2021. Recurs d'empara
 
Aute del 20 de desembre del 2021
_________________________________________________________________
BOPA núm. 141, del 29 de desembre del 2021
 
 
 
En nom del Poble Andorrà;
 
El Tribunal Constitucional;
 
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, l'1 de desembre del 2021, per la representació processal de F. B., mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 22 de novembre del 2021 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2021-77-RE;
 
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 14, 41.2 i 98 c);
 
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
 
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 22 de novembre del 2021;
 
 
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Jean-Yves Caullet;
 
 
 
1. Arguments de la part recurrent
 
- Per  tal  de  fonamentar el seu recurs de súplica la part recurrent exposa de nou, i de manera detallada, els arguments adduïts en el seu recurs d'empara.
 
- Insisteix en el fet que la sentència de l'1 de febrer del 2019 no va entrar en el fons de la qüestió relativa a la recollida i al tractament il·legal de les seves dades, fet que vulneraria el seu dret a la intimitat.
 
- Precisa que si bé el procediment urgent i preferent interposat el 13 de setembre del 2018 va desembocar en una acceptació parcial declarada en apel·lació, aquest procediment no afectava els documents en possessió del Govern posteriors a aquella data.
 
- D'aquest fet en dedueix que, atès que l'examen en el fons respecte d'aquests documents no havia tingut lloc, els seus drets fonamentals continuen sent vulnerats, sense que el Tribunal Constitucional s'hagi pronunciat sobre aquesta al·legació, ja que va declarar el seu recurs d'empara inadmissible a tràmit.
 
- Per consegüent, els drets fonamentals al·legats no han estat garantits per aquesta decisió d'inadmissibilitat a tràmit.
 
- Per aquests motius, demana al Tribunal Constitucional que tingui per presentat aquest recurs de súplica, que revoqui l'aute que inadmet a tràmit el seu recurs d'empara i que seguidament el resolgui en el fons.
 
 
 
2. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
 
2.1. La jurisprudència constant del Tribunal Constitucional determina que l'acceptació d'un recurs de súplica està essencialment condicionada per la presentació, per part del recurrent, d'elements de fet o de dret que no hagin pogut ser tinguts en compte en la decisió constitucional impugnada (veg. p. ex. entre d'altres, les causes 2012-29-RE, 2013-24-RE, 2014-38-RE, 2016-11-RE, 2016-59-RE, 2018-3-RE, 2018-7-RE, 2018-19-RE, 2019-60-RE, 2019-63-RE, 2019-69-RE, 2020-5-RE, 2020-6-RE, 2020-17-RE, 2020-40-RE, 2021-54-RE i 2021-56-RE).
 
2.2. Pel que fa als fets, la part recurrent els exposa una vegada més de manera detallada, però sense presentar-ne de nous.
 
2.3. Els seus arguments de dret resten igualment idèntics, arguments que ja van ser examinats en el marc del recurs d'empara.
 
2.4. Altrament, la part recurrent insisteix respecte de la situació creada a la vista de la pretesa vulneració dels seus drets a la intimitat i a la vida privada, la qual, segons el seu parer, no hauria estat examinada i condueix a la manca de protecció d'aquests drets.
 
2.5. Tanmateix aquesta exposició de les conseqüències de la situació jurídica de la part recurrent a causa de la inadmissibilitat del seu recurs d'empara respecte dels drets reconeguts a l'article 14 de la Constitució, si bé dona les raons de la crítica de la resolució impugnada, no constitueix un argument nou que pugui ser acceptat.
 
2.6. El fet que alguns elements del recurs judicial relatiu als drets a la intimitat i al respecte de la vida privada no hagin pogut ser examinats a causa de la inadmissibilitat del recurs d'empara no és un obstacle per a la seva protecció.
 
2.7. Efectivament, tal com ho reconeix la part recurrent mateixa, el fet de posseir o d'utilitzar il·legalment informacions personals constitueix una vulneració permanent susceptible d'una acció específica.
 
2.8. Altrament, és precisament aquest tipus d'acció que la part recurrent ha dut a terme respecte de certs documents, com així ho va posar en relleu de manera incidental aquest Tribunal en la seva decisió d'inadmissió a tràmit del recurs d'empara.
 
2.9. Si la part recurrent considera que el Govern posseeix o utilitza altres informacions en unes condicions en què s'estaria vulnerant els seus drets a la intimitat i a la vida privada, pot iniciar els procediments ordinaris adequats, com ja ha fet.
 
2.10. Per consegüent, no és exacte pretendre que la resolució de la Sala Administrativa impugnada en empara i la decisió d'inadmissibilitat del seu recurs d'empara, dictada per aquest Tribunal, menystenen o vulneren els drets esmentats o impedeixen a la part recurrent defensar els seus drets en el marc processal adequat.
 
2.11. És efectivament l'iter processal seguit per la part recurrent que du a la necessitat de formular una nova acció específica respecte de la protecció dels drets reconeguts a l'article 14 de la Constitució.
 
2.12. Aquesta presentació de les conseqüències de la seva tria no pot ser considerada com un argument admissible.
 
2.13. Per aquests motius, aquest recurs de súplica ha de ser desestimat.
 
Per tot això que s'ha exposat,
 
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
 
 
Decideix:
 
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal de F. B. contra l'aute del Tribunal Constitucional del 22 de novembre del 2021 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2021-77-RE.
 
 
2. Notificar aquest aute a la representació processal de la part recurrent, al president de la Batllia, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
 
 
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
 
 
Acordat a Andorra la Vella, el 20 de desembre del 2021.
 
 
 
 
 
Josep-D. Guàrdia Canela                                                            Jean-Yves Caullet
President                                                                                             Vicepresident
 
 
 
 
 
Joan Manel Abril Campoy                                                       Dominique Rousseau
Magistrat                                                                                                    Magistrat