2023-41-RE

Causa 2023-41-RE
(Ibrouchene c/ Principat d'Andorra)
 
Número de registre 250-2023. Recurs d'empara
 
Aute del 7 de setembre del 2023
_________________________________________________________________
BOPA núm. 111, del 20 de setembre del 2023
 
 
 
En nom del Poble Andorrà;
 
El Tribunal Constitucional;
 
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 31 de juliol del 2023, per la representació processal de la Sra. Fabienne Isabelle Ibrouchene, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 14 de juliol del 2023 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2023-41-RE;
 
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
 
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
 
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 14 de juliol del 2023;
 
 
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Dominique Rousseau;
 
 
 
1. Arguments de la recurrent
 
- En primer lloc, la recurrent retreu al Tribunal Constitucional no haver analitzat una a una les vulneracions al·legades en el seu recurs d'empara i demana al Tribunal que doni una resposta a cada una d'aquestes al·legacions plantejades.
 
- Admet que si bé és cert que no era part en el procediment penal, en el qual va ser representada pel Ministeri Fiscal, la seva demanda de pagament de la indemnització deguda en concepte de responsabilitat civil mitjançant xec s'inscriu en la fase d'execució de la sentència i que, en aquesta fase, està perfectament legitimada per formular aquesta demanda.
 
- Insisteix en què no existeix cap llei que indiqui que el pagament mitjançant xec bancari d'una indemnització només es pugui efectuar en casos excepcionals i justificats i que en qualsevol cas el Tribunal de Corts no cita el Reglament que així ho establiria.
 
- Destaca com a element nou que l'AFA li ha confirmat que existeix la possibilitat legal de rebre el pagament d'una indemnització mitjançant un xec o taló bancari.
 
- Finalment, retreu al Tribunal Constitucional haver efectuat una apreciació genèrica de la causa sense dur a terme una anàlisi circumstanciada i, per tant, haver dictat una resolució arbitrària.
 
- Per consegüent, la recurrent demana al Tribunal Constitucional que revoqui l'aute del 14 de juliol del 2023 que declarava la inadmissió a tràmit del seu recurs d'empara i que en el seu dia l'estimi i anul·li les decisions judicials impugnades.
 
 
 
2. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
 
2.1. D'acord  amb  la  jurisprudència  constant  del  Tribunal Constitucional, l'acceptació
d'un recurs de súplica està essencialment condicionada per la presentació, per part del recurrent, d'elements de fet o de dret que no hagin pogut ser tinguts en compte en la decisió constitucional impugnada (veg. p. ex. entre d'altres, les causes 2012-29-RE, 2013-24-RE, 2014-38-RE, 2016-11-RE, 2016-59-RE, 2018-3-RE, 2018-7-RE, 2018-19-RE, 2019-60-RE, 2019-63-RE, 2019-69-RE, 2020-5-RE, 2020-6-RE, 2020-17-RE, 2020-40-RE, 2021-54-RE, 2021-56-RE, 2021-86-RE, 2022-14-RE, 2022-45-RE i 2022-79-RE).
 
2.2. En aquesta causa, la recurrent al·lega que l'aute impugnat d'aquest Tribunal Constitucional hauria declarat inadmissible a tràmit el seu recurs d'empara sense haver contestat tots els arguments que s'havien plantejat.
 
2.3. En el seu recurs d'empara, la recurrent al·legava que el Tribunal de Corts no havia motivat de manera suficient la desestimació de la seva demanda de pagament de la indemnització deguda mitjançant xec; de no haver citat el Reglament que només permetia aquesta modalitat de pagament en casos excepcionals i justificats; i, que la Sala Penal havia considerat que no era part en el litigi, quan la seva demanda s'inscrivia en la fase d'execució de la sentència.
 
2.4. La part recurrent reprodueix en el recurs de súplica els mateixos arguments que ja va plantejar en el recurs d'empara i no aporta cap element de dret o de fet nou respecte d'aquell escrit; en particular, no pot pretendre que la informació obtinguda de l'AFA sobre la possibilitat legal de rebre el pagament d'una indemnització per xec sigui un element nou, en la mesura en què la qüestió era la de la manca de justificacions aportades per la recurrent en les seves peticions de pagament mitjançant xec.
 
2.5. El retret efectuat al Tribunal Constitucional de no haver contestat a cada un dels arguments plantejats tampoc pot prosperar, ja que abans d'analitzar un assumpte en el fons, el Tribunal ha d'estudiar si els recurrents estan legitimats per presentar un recurs d'empara; si ho estan, el Tribunal examina el fons del recurs, si no és el cas, el recurs d'empara no pot, evidentment, ser examinat en el fons.
 
2.6. Ara bé, atès que la recurrent no va ser part al procediment, no estava legitimada, a la vista de l'article 102 a) de la Constitució i de l'article 87 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, per presentar un recurs d'empara.
 
2.7. Per consegüent, no només aquest recurs de súplica no aporta cap element de dret o de fet nous, sinó que cal posar en relleu que el Tribunal Constitucional va respondre, tal com li pertoca, als arguments avui reiterats en aquest recurs de súplica.
 
2.8. Per aquests motius, aquest recurs de súplica ha de ser desestimat.
 
 
Per tot això que s'ha exposat,
 
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
 
 
Decideix:
 
 
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal de la Sra. Fabienne Isabelle Ibrouchene contra l'aute del Tribunal Constitucional del 14 de juliol del 2023 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2023-41-RE.
 
 
2. Notificar aquest aute a la representació processal de la recurrent, a la presidenta del Tribunal de Corts, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
 
 
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
 
 
Acordat a Andorra la Vella, el 7 de setembre del 2023.
 
 
 
 
 
Jean-Yves Caullet                                                             Joan Manel Abril Campoy
President                                                                                              Vicepresident
 
 
 
 
 
Dominique Rousseau                                                        Josep-D. Guàrdia Canela
Magistrat                                                                                                      Magistrat