Causa 2023-78-RE
(Dolsa Font c/ Govern d'Andorra)
Número de registre 501-2023. Recurs d'empara
Aute del 19 de desembre del 2023
_________________________________________________________________
BOPA núm. 2, del 3 de gener del 2024
En nom del Poble Andorrà;
El Tribunal Constitucional;
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 17 de novembre del 2023, per la representació processal del Sr. Enric Dolsa Font, mitjançant el qual interposa un recurs d'empara contra la sentència del 4 de març del 2023, dictada per la Secció de Contenciós-Administratiu 1 de la Batllia, i, contra la sentència del 30 d'octubre del mateix any, dictada per la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, per una presumpta vulneració del dret d'accés a la jurisdicció, fet que situaria al recurrent en una posició d'indefensió material efectiva, per tal com se l'hauria privat de manera irraonable i desproporcionada per obtenir un pronunciament sobre el fons de la seva pretensió, i, atès que demana al Tribunal Constitucional que atorgui l'empara sol·licitada, que declari la vulneració dels drets esmentats, que declari la nul·litat de les resolucions impugnades, que s'adoptin les mesures per restaurar els drets fonamentals vulnerats, d'acord amb allò que preveu l'article 92.2 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, i que es declari la responsabilitat del poder judicial de l'Estat per l'error comés;
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2, 98 c) i 102;
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment el títol IV, capítols primer i sisè;
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Jean-Yves Caullet;
1. Antecedents processals davant les jurisdiccions ordinàries
1.1. El 3 de desembre del 2021, el Sr. Enric Dolsa Font va presentar davant la Batllia una demanda contra la resolució del Govern del 27 d'octubre del mateix any, mitjançant la qual no s'admetia a tràmit el seu recurs, interposat en qualitat de conseller del Comú d'Ordino, contra el document anomenat "Pacte de Socis", formalitzat el 28 d'abril del 2021, entre el Govern, ADI, SA, Grifols Innovation and News Technologies Limited i Grifols, SA.
1.2. El 4 de març del 2023, la Secció de Contenciós-Administratiu 1 de la Batllia va dictar una sentència que desestimava aquesta demanda i que declarava que la resolució del Govern impugnada era ajustada a dret i als fins que legitimen l'activitat administrativa -en aquella part que afectava la seva legitimació.
1.3. El 26 d'abril del 2023, la representació processal del recurrent va presentar un recurs d'apel·lació contra aquesta decisió, i, el 30 d'octubre del mateix any, la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia va dictar una sentència que desestimava aquest recurs i que confirmava la resolució dictada en primera instància.
1.4. El 17 de novembre del 2023, la representació processal del Sr. Enric Dolsa Font va interposar un recurs d'empara contra les resolucions dictades per la Secció de Contenciós-Administratiu 1 de la Batllia i per la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia que s'acaben de ressenyar, per una presumpta vulneració dels drets d'accés a la jurisdicció i a la defensa, reconeguts a l'article 10 de la Constitució.
2. Argumentació jurídica
2.1. Argumentació del recurrent
- El recurrent al·lega que les resolucions impugnades li impedeixen accedir a la jurisdicció i obtenir una decisió fonamentada en Dret sobre el fons de la causa, circumstàncies que, segons el seu parer, vulneren els seus drets reconeguts a la Constitució, concretament els drets establerts a l'article 10.
- S'oposa a la interpretació efectuada per les jurisdiccions ordinàries que consideren que no té legitimació activa. Exposa que aquesta interpretació de la legislació aplicable és excessivament formal i rigorosa i també vulnera les disposicions de l'article 6.1 del Conveni per a la salvaguarda dels drets humans i de les llibertats fonamentals.
- Addueix que atès que el comú és l'òrgan de representació i d'administració de les parròquies, un conseller està legitimitat per actuar davant la Justícia pel que fa als assumptes que tinguin un interès per a la seva parròquia, supòsit que seria el cas en aquesta causa.
- Per acabar, demana al Tribunal Constitucional que atorgui l'empara sol·licitada, que declari la vulneració dels drets esmentats, que declari la nul·litat de les resolucions impugnades, que s'adoptin les mesures per restaurar els drets fonamentals vulnerats, d'acord amb allò que preveu l'article 92.2 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, i que es declari la responsabilitat del poder judicial de l'Estat per l'error comés.
2.2. Argumentació de la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia
- En primer lloc, la Sala Administrativa distingeix entre el concepte d'interessat en via administrativa contra la decisió del Govern d'inadmissió a tràmit del seu recurs administratiu i la legitimació activa en el procés contenciós contra el "Pacte de Socis", que és l'acte del Govern que es troba a l'origen del seu recurs administratiu.
- Recorda la seva jurisprudència relativa als criteris que permeten determinar la legitimació activa i constata que aquests no s'acompleixen a títol personal per part del recurrent.
- Seguidament, indica que la legislació del Principat no reconeix la legitimació dels consellers comunals que haguessin votat en contra d'un acord comunal per interposar recurs contra actes del propi Comú.
- Conclou que la resolució del Govern és conforme a dret i que cal confirmar la decisió de la primera instància.
3. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
3.1. El Tribunal Constitucional no és ni una tercera instància, ni un tribunal suprem, ni un tribunal de cassació.
3.2. Aquest Tribunal ha de recordar que la interpretació i l'aplicació de la llei corresponen, en principi, a les jurisdiccions ordinàries, tret que aquesta interpretació i que aquesta aplicació duguin a resolucions que no estiguin motivades o que siguin absurdes, irraonables o arbitràries.
3.3. En aquest cas, la interpretació efectuada per la Sala Administrativa, d'acord amb la qual conclou que el recurrent no està legitimat per recórrer contra l'acte del Govern, està fonamentada i és conforme a la seva jurisprudència.
3.4. Segons el parer del recurrent, aquesta interpretació seria excessivament formalista i rigorosa, ja que no té en compte la seva qualitat de conseller de comú que li atorga, a criteri seu, una legitimació activa en la mesura en què es tracta d'un assumpte que afecta la parròquia de la qual és conseller. Tanmateix, la Constitució i, en particular, el seu títol VI (De l'estructura territorial) defineix els comuns com a corporacions públiques, a les quals no confereix cap legitimació activa a una part del Consell de Comú, ni a fortiori a un conseller considerat individualment.
3.5. Per consegüent, l'argument del recurrent que addueix que el seu mandat comunal li confereix una legitimació activa general no és procedent. La interpretació de la legislació aplicable per part de la Sala Administrativa respecte d'aquesta qüestió és conforme a la llei i a l'esperit de la Constitució relativa a l'estructura territorial, no és ni excessivament formalista, ni excessivament rigorosa.
3.6. Aquesta interpretació, duta a terme per la Sala Administrativa, està fonamentada en Dret i no pot ser titllada ni d'absurda, ni d'arbitrària.
3.7. Tampoc impedeix que el recurrent accedeixi a la jurisdicció contra les resolucions del Govern, sempre i quan pugui demostrar el seu interès propi i legítim, d'acord amb la legislació vigent i amb la jurisprudència en la matèria. Els seus drets constitucionals en aquest cas no estan qüestionats.
3.8. D'aquests motius se'n desprèn que aquest recurs d'empara està mancat de contingut constitucional i, per tant, ha de ser declarat inadmissible a tràmit.
Per tot això que s'ha exposat,
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
Decideix:
1. No admetre a tràmit el recurs d'empara 2023-78-RE interposat per la representació processal del Sr. Enric Dolsa Font contra la sentència del 4 de març del 2023, dictada per la Secció de Contenciós-Administratiu 1 de la Batllia, i, contra la sentència del 30 d'octubre del mateix any, dictada per la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia.
2. Notificar aquest aute a la representació processal del recurrent, al president de la Batllia, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 19 de desembre del 2023.
Jean-Yves Caullet Joan Manel Abril Campoy
President Vicepresident
Dominique Rousseau Josep-D. Guàrdia Canela
Magistrat Magistrat