2024-28-RE

Causa 2024-28-RE

(Beltrame Moreno c/ Govern d'Andorra)

 

Número de registre 211-2024. Recurs d'empara

 

Aute del 12 de juliol del 2024

_________________________________________________________________

BOPA núm. 83, del 24 de juliol del 2024

 

 

 

En nom del Poble Andorrà;

 

El Tribunal Constitucional;

 

Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 3 de juliol del 2024, per la representació processal de la Sra. Isabel Beltrame Moreno, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 de juny del 2024 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2024-28-RE;

 

Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);

 

Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;

 

Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 17 de juny del 2024;

 

Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Josep-D. Guàrdia Canela;

 

 

1. Antecedents processals

 

1.1. La Sra. Isabel Beltrame Moreno va presentar una demanda jurisdiccional contra les resolucions del Ministeri d'Afers Socials, Joventut i Igualtat i del Govern, que li havien denegat l'atorgament d'un ajut econòmic ocasional de caràcter retroactiu, per un import de 3.075,00 €, en concepte de les despeses generades pel lloguer d'un local destinat a traster.

 

1.2. El 26 de juliol del 2023, la Secció de Contenciós-Administratiu 1 de la Batllia va dictar una sentència mitjançant la qual acordava desestimar aquesta demanda i declarar que les decisions governamentals eren ajustades a dret i als fins que legitimen l'activitat administrativa.

 

1.3. La representació processal de la Sra. Isabel Beltrame Moreno va formular un recurs d'apel·lació contra aquesta decisió, i, el 22 d'abril del 2024, la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia va dictar una sentència que decidia desestimar aquest recurs i confirmar la resolució de la primera instància en els seus propis termes.

 

1.4. El 14 de maig del 2024, la representació processal de la Sra. Isabel Beltrame Moreno va interposar un recurs d'empara contra les decisions de la Secció de Contenciós-Administratiu 1 de la Batllia i de la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia que s'acaben de ressenyar, per una presumpta vulneració del dret a obtenir una resolució motivada i fonamentada en Dret, congruent i no arbitrària i que no produeixi indefensió efectiva, reconegut a l'article 10 de la Constitució.

 

1.5. El 17 de juny del 2024, el Tribunal Constitucional va dictar un aute mitjançant el qual va acordar inadmetre a tràmit aquest recurs per manca manifesta de contingut constitucional.

 

 

2. Arguments de la recurrent

 

- La recurrent al·lega que no comparteix les consideracions contingudes en l'aute d'inadmissió a tràmit del seu recurs d'empara, ja que no el va plantejar com si el Tribunal fos una tercera instància i perquè considera que la infracció denunciada no està mancada de contingut constitucional.

 

- Insisteix en què les resolucions impugnades en el recurs d'empara estaven mancades de motivació, fet que les convertia en discrecionals i arbitràries.

 

- Afegeix que els tribunals ordinaris no han respectat el principi de justícia rogada, ja que han omès pronunciar-se sobre els arguments bàsics i fonamentals del recurs d'apel·lació, per tant, la seva indefensió és evident. Segons el seu parer, aquesta tesi ve confirmada per la jurisprudència del Tribunal Europeu dels Drets Humans, i si bé un tribunal no està obligat a donar una resposta detallada a cada un dels arguments presentats, ha de quedar clar que la decisió que es dicti sí que ha d'abordar les qüestions fonamentals del cas (Boldea c/ Romania).

 

- Així mateix, considera que la decisió del Govern infringeix el Conveni de La Haia de l'any 2000 sobre la protecció internacional dels adults, ja que no s'ha respectat la seva vulnerabilitat, ni s'han adoptat les mesures de protecció i de defensa com així ho preveu l'article 1 d'aquest Conveni.

 

- Per acabar, demana a aquest Tribunal que admeti aquest recurs de súplica i que revoqui l'aute d'inadmissió a tràmit del 17 de juny del 2024.

 

 

3. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional

 

3.1. Tot recurs de súplica implica una sol·licitud de la part que el formula, en el sentit que el tribunal que ha dictat una resolució la torni a examinar per si la considera no ajustada a Dret, en el qual cas ha de dictar-ne, per contrari imperi, com es deia tradicionalment, una altra amb un contingut diferent. Per aquesta raó és essencial que la part aporti nous elements de fet o de dret, com ha proclamat en molt nombroses ocasions, la doctrina jurisprudencial d'aquest Tribunal.

 

3.2. En el cas que ara es resol, la recurrent després d'exposar els antecedents i de fer constar els fonaments jurídics d'ordre processal, aspectes ambdós sobre els quals no hi ha discrepància, reitera substancialment les mateixes al·legacions formulades davant la jurisdicció ordinària i manifesta repetides vegades que no comparteix els raonaments de l'aute d'inadmissió a tràmit de la seva demanda d'empara, ja que entén que la sentència de la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia no està fonamentada en Dret, resulta discrecional i arbitrària i li va produir una indefensió material efectiva.

 

3.3. Aquest Tribunal considera que en l'aute d'inadmissió a tràmit recorregut va motivar suficientment que la sentència que va posar fi al procés judicial ordinari, tenia una fonamentació suficient, no arribava a cap conclusió il·lògica, arbitrària o absurda i que, al seu entendre, el procés va ser el degut i no va causar objectivament a la part recurrent cap tipus d'indefensió.

 

3.4. Finalment, la recurrent al·lega el Conveni de La Haia del 13 de gener del 2000 sobre la protecció internacional dels adults. No és aquest el lloc adient per tractar sobre la seva aplicació al cas, ja que l'objecte directe del Conveni és la protecció "internacional" dels adults. En efecte, resulten lloables els principis i les disposicions que estableix, però entenem que la mesura concreta determinant del conflicte -la utilització d'un traster- pertany a l'àmbit d'actuació de l'Administració competent i excedeix notablement el repertori de mesures que podrien ser considerades necessàries o imprescindibles per a la protecció d'una persona.

 

Per tot això que s'ha exposat,

 

El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,

 

Decideix:

 

1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal de la Sra. Isabel Beltrame Moreno contra l'aute del Tribunal Constitucional del 17 de juny del 2024 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2024-28-RE.

 

2. Notificar aquest aute a la representació processal de la recurrent, al president de la Batllia, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.

 

3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.

 

Acordat a Andorra la Vella, el 12 de juliol del 2024.

 

 

 

Jean-Yves Caullet                                                            Joan Manel Abril Campoy

President                                                                                             Vicepresident

 

 

 

                                                                                          Josep-D. Guàrdia Canela

                                                                                                                   Magistrat