Causa 2024-45-RE
(DS Digital, SLU c/ Govern d'Andorra)
Número de registre 315-2024. Recurs d'empara
Aute del 18 d'octubre del 2024
_________________________________________________________________
BOPA núm. 119, del 30 d'octubre del 2024
En nom del Poble Andorrà;
El Tribunal Constitucional;
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 19 de setembre del 2024, per la representació processal de la societat DS Digital, SLU, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 9 de setembre del 2024 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2024-45-RE;
Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;
Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 9 de setembre del 2024;
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Jean-Yves Caullet;
1. Antecedents processals
1.1. El 17 de juny del 2022, el director adjunt d'inspecció tributària va emetre la liquidació provisional de l'impost sobre societats, corresponent a la societat DS Digital, SLU pels exercicis 2018, 2019 i 2020, i va efectuar les rectificacions que va creure escaients considerant que aquesta societat no es podia beneficiar del règim transitori previst a la Llei 6/2018, del 19 d'abril, de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l'impost sobre societats, i, per tant, no es podia aplicar cap reducció a les bases de tributació dels exercicis de referència.
1.2. El 26 de juliol del 2022, la societat DS Digital, SLU va formular un recurs davant la Comissió Tècnica Tributària (CTT), i, el 6 de setembre del mateix any, aquesta va dictar una resolució estimant parcialment aquest recurs, deixant sense efecte les liquidacions emeses el 17 de juny anterior i decidint la retroacció del procediment de comprovació al 10 de juny del 2022. També s'indicava que es posava fi a la via administrativa i que quedava oberta la via jurisdiccional, de conformitat amb l'article 124 del Codi de l'Administració.
1.3. Davant la impossibilitat de notificar-li ho personalment, aquesta decisió va haver de ser publicada al BOPA núm.120 del 12 d'octubre del 2022.
1.4. El 22 de setembre del 2022, el Departament de Tributs i Fronteres va emetre una nova resolució mitjançant la qual confirmava les liquidacions provisionals emeses pel director adjunt d'inspecció tributària, el 17 de juny del mateix any, corresponents a l'impost de societats dels exercicis 2018, 2019 i 2020 de la societat recurrent.
1.5. La representació processal de la societat recurrent va presentar una demanda jurisdiccional contra la decisió del 6 de setembre del 2022 de la CTT i contra la decisió del 22 de setembre del mateix any, dictada pel Departament de Tributs i Fronteres. El Govern d'Andorra va presentar una causa d'inadmissió a tràmit contra aquesta demanda. I, el 2 de febrer del 2024, la Secció de Contenciós-Administratiu 1 de la Batllia va dictar un aute que decidia inadmetre aquesta demanda, ja que la part demandant no havia esgotat la via administrativa prèvia a l'accés jurisdiccional.
1.6. La representació processal de la societat recurrent va interposar un recurs d'apel·lació contra aquesta decisió, i, el 23 de juny del 2024, la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia va desestimar aquest recurs i va confirmar íntegrament la decisió de la primera instància.
1.7. El 15 de juliol del 2024, la representació processal de la societat DS Digital, SLU va interposar un recurs d'empara contra l'aute del 23 de juny del 2024, dictat per la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, per una presumpta vulneració dels drets a la jurisdicció, a un procés degut i a la defensa, reconeguts a l'article 10 de la Constitució.
1.8. El 9 de setembre del 2024, el Tribunal Constitucional va dictar un aute en què inadmetia a tràmit aquest recurs d'empara per la manca manifesta de contingut constitucional de les seves pretensions.
2. Arguments de la societat recurrent
- Per tal de donar suport al seu recurs de súplica, la part recurrent recorda que el seu recurs davant la CTT va ser interposat el 26 de juliol del 2022 i que, segons els textos vigents, l'absència de resposta de la CTT li permetia considerar que la seva sol·licitud havia estat tàcitament denegada a partir del 26 de setembre del mateix any, i, per tant, aquesta resposta tàcita era susceptible de recurs judicial.
- Assenyala que la notificació mitjançant publicació al BOPA indicava que aquesta decisió era definitiva i susceptible de recurs judicial.
- També considera que la nova decisió del Departament de Tributs i Fronteres del 22 de setembre del 2022 havia de ser objecte d'un recurs judicial directe.
- Reitera la seva sol·licitud d'anul·lació de les resolucions d'inadmissió de la seva demanda interposada en primera instància i en apel·lació, ja que, segons el seu parer, vulneren els seus drets garantits per l'article 10 de la Constitució.
- Per acabar, demana al Tribunal Constitucional que admeti aquest recurs de súplica, i que, en el seu dia, atorgui l'empara sol·licitada amb les pretensions contingudes en el seu recurs.
3. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional
3.1. El Tribunal Constitucional ha exposat la seva jurisprudència en matèria d'acceptació d'un recurs de súplica en múltiples ocasions (veg. p. ex. entre d'altres, les causes 2012-29-RE, 2013-24-RE, 2014-38-RE, 2016-11-RE, 2016-59-RE, 2018-3-RE, 2018-7-RE, 2018-19-RE, 2019-60-RE, 2019-63-RE, 2019-69-RE, 2020-5-RE, 2020-6-RE, 2020-17-RE, 2020-40-RE, 2021-54-RE, 2021-56-RE, 2021-86-RE, 2022-14-RE, 2022-45-RE, 2022-79-RE, 2023-14-RE, 2023-16-RE, 2023-22-RE, 2023-36-RE, 2023-70-RE, 2023-72-RE, 2023-78-RE, 2023-81-RE, 2024-4-RE, 2024-5-RE, 2024-6-RE, i, molt recentment, 2024-13-RE, 2024-14-RE, 2024-16-RE i 2024-18-RE).
3.2. D'acord amb aquesta jurisprudència, el recurs de súplica no és una segona instància, sinó que dona la possibilitat al recurrent de presentar algun element de fet o de dret que no hagués estat exposat en el recurs d'empara inicial.
3.3. En aquest cas, la societat recurrent es limita a reiterar els arguments esgrimits en el seu recurs d'empara, la qual cosa és suficient per desestimar el seu recurs de súplica.
3.4. Cal recordar també que la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia en la seva decisió respon explícitament i detalladament als arguments de la societat recurrent, de manera lògica i racional, sense que el seu raonament pugui ser qualificat d'arbitrari, tal com es va exposar en l'aute d'inadmissió a tràmit del recurs d'empara dictat el 9 de setembre del 2024.
3.5. Per consegüent, cal desestimar aquest recurs de súplica.
Per tot això que s'ha exposat,
El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,
Decideix:
1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal de la societat DS Digital, SLU contra l'aute del Tribunal Constitucional del 9 de setembre del 2024 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2024-45-RE.
2. Notificar aquest aute a la representació processal de la societat recurrent, al president de la Batllia, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.
3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, el 18 d'octubre del 2024.
Joan Manel Abril Campoy
President
Josep-D. Guàrdia Canela Jean-Yves Caullet
Magistrat Magistrat