2024-57-RE

Causa 2024-57-RE

(Majestics Business, SL c/ Govern d'Andorra

 

Número de registre 387-2024. Recurs d'empara

 

Aute del 20 de desembre del 2024

_________________________________________________________________

BOPA núm. 2, del 8 de gener del 2025

 

 

 

En nom del Poble Andorrà;

 

El Tribunal Constitucional;

 

Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 27 de novembre del 2024, per la representació processal de la societat Majestics Business, SL, mitjançant el qual interposa un recurs de súplica contra l'aute del Tribunal Constitucional del 18 de novembre del 2024 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2024-57-RE;

 

 

Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2 i 98 c);

 

Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment els articles 38 i 89.2;

 

Vist l'aute esmentat del Tribunal Constitucional del 18 de novembre del 2024;

 

 

Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Jean-Yves Caullet;

 

 

 

 

1. Antecedents processals

 

1.1. El 17 d'octubre del 2023, la Secció de Contenciós-Administratiu 1 de la Batllia va dictar una sentència mitjançant la qual desestimava la demanda presentada per la societat Majestics Business, SL i declarava que les decisions de la Comissió Tècnica Tributària (CTT) del 6 de setembre del 2022 i de la Direcció Adjunta d'Inspecció del 7 de juny del mateix any sobre les liquidacions provisionals de l'impost sobre societats (IS) corresponents als exercicis 2018, 2019 i 2020 referents en particular a l'aplicació de la disposició transitòria primera de la Llei 6/2018, del 19 d'abril, de modificació de la Llei 95/2010, del 29 de desembre, de l'impost sobre societats (LIS), eren ajustades a Dret i als fins que legitimaven l'activitat administrativa.

 

1.2. La representació processal de la societat Majestics Business, SL va formular un recurs d'apel·lació contra aquesta decisió, i, el 18 de juliol del 2024, la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia va dictar una sentència en què va acordar desestimar aquest recurs i confirmar la decisió de la primera instància en els seus propis termes.

 

1.3. El 12 de setembre del 2024, la representació processal de la societat Majestics Business, SL va interposar un recurs d'empara contra la sentència del 18 de juliol del 2024, dictada per la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, per una presumpta vulneració dels drets a la jurisdicció, a un procés degut i a la defensa, reconeguts a l'article 10 de la Constitució.

 

1.4. El 18 de novembre del 2024, el Tribunal Constitucional va dictar un aute en què inadmetia a tràmit aquest recurs d'empara per la manca manifesta de contingut constitucional de les seves pretensions.

 

 

 

2. Arguments de la societat recurrent

 

- La societat recurrent analitza l'aute d'inadmissió a tràmit del seu recurs d'empara insistint en el fet que, segons el seu parer, la Llei 6/2018 no suprimia el règim especial del qual es beneficiava abans de la seva entrada en vigor, sinó que al contrari, aquesta Llei prolongava per a aquells que com ella, ja gaudien d'aquest règim amb anterioritat.

 

- Seguidament, exposa que, segons el seu criteri, el fet d'haver-se beneficiat d'aquest règim abans de l'entrada en vigor de la Llei 6/2018 comportava "l'autorització inicial" prevista en les disposicions transitòries de la Llei esmentada i, per tant, només havia de declarar les modificacions substancials eventuals per poder beneficiar-se'n.

 

- També reitera que la resolució de la Sala Administrativa no és lògica, ni raonable i que vulnera els seus drets fonamentals.

 

- La societat recurrent recorda finalment que les disposicions reglamentàries en vigor fins al Decret del 14 de maig del 2019 s'havien mantingut inalterables des del 2015.

 

- Per acabar, demana al Tribunal Constitucional que doni lloc a aquest recurs de súplica i que, en el seu dia, dicti una resolució que estimi les pretensions formulades en el recurs d'empara 2024-57-RE.

 

 

 

3. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional

 

3.1. El Tribunal Constitucional ha exposat la seva jurisprudència en matèria d'acceptació d'un recurs de súplica en múltiples ocasions (veg. p. ex. entre d'altres, les causes 2012-29-RE, 2013-24-RE, 2014-38-RE, 2016-11-RE, 2016-59-RE, 2018-3-RE, 2018-7-RE, 2018-19-RE, 2019-60-RE, 2019-63-RE, 2019-69-RE, 2020-5-RE, 2020-6-RE, 2020-17-RE, 2020-40-RE, 2021-54-RE, 2021-56-RE, 2021-86-RE, 2022-14-RE, 2022-45-RE, 2022-79-RE, 2023-14-RE, 2023-16-RE, 2023-22-RE, 2023-36-RE, 2023-70-RE, 2023-72-RE, 2023-78-RE, 2023-81-RE, 2024-4-RE, 2024-5-RE, 2024-6-RE, 2024-13-RE, 2024-14-RE, 2024-16-RE, 2024-18-RE, 2024-45-RE i, molt recentment, 2024-54-RE).

 

3.2. D'acord amb aquesta jurisprudència, el recurs de súplica no és una segona instància, sinó que dona la possibilitat al recurrent de presentar algun element de fet o de dret que no hagués estat exposat en el recurs d'empara inicial.

 

3.3. En aquest cas, la societat recurrent reitera l'argumentació que ja havia desenvolupat en el recurs d'empara per fonamentar el seu recurs de súplica, la mateixa que ja havia estat formulada en apel·lació davant la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia.

 

3.4. Convé, doncs, recordar que la Sala Administrativa va donar una resposta precisa a aquesta argumentació, considerant que el règim especial, a partir de l'entrada en vigor de la Llei 6/2018, no és de dret general, i només pot subsistir d'acord amb les disposicions transitòries establertes en aquesta Llei, les quals reserven la possibilitat a les societats i a les activitats que s'havien beneficiat anteriorment d'aquest règim especial de declarar els seus actius, béns, drets o prestacions de serveis preexistents a la Llei, per tal de mantenir transitòriament el règim especial que se sol·licitava.

 

3.5. La Sala Administrativa va constatar que la societat recurrent no havia respectat aquesta obligació i va desestimar el seu recurs d'apel·lació.

 

3.6. Aquest Tribunal va considerar que la decisió de la Sala Administrativa estava fonamentada en Dret, que es basava sobre un raonament lògic i desproveït de qualsevol caràcter arbitrari o absurd i que el recurs d'empara havia de ser declarat inadmissible a tràmit, perquè estava mancat de contingut constitucional.

 

3.7. Per consegüent, la societat no ha presentat cap argument nou, de fet o de dret, per tal de recolzar el seu recurs de súplica, així doncs, d'acord amb la jurisprudència constant d'aquest Tribunal Constitucional en aquesta matèria, el recurs de súplica ha de ser desestimat.

 

 

Per tot això que s'ha exposat,

 

El Tribunal Constitucional del Principat d'Andorra,

 

 

Decideix:

 

1. Desestimar el recurs de súplica formulat per la representació processal de la societat Majestics Business, SL contra l'aute del Tribunal Constitucional del 18 de novembre del 2024 sobre la inadmissió a tràmit de la causa 2024-57-RE.

 

 

2. Notificar aquest aute a la representació processal de la societat recurrent, al president de la Batllia, al president del Tribunal Superior de Justícia i al Ministeri Fiscal.

 

 

3. Publicar aquest aute, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.

 

 

Acordat a Andorra la Vella, el 20 de desembre del 2024.

 

 

 

 

 

Joan Manel Abril Campoy                                                        Pere Pastor Vilanova

President                                                                                              Vicepresident

 

 

 

Josep-D. Guàrdia Canela                                                             Jean-Yves Caullet

Magistrat                                                                                                      Magistrat