95-2-RE
Número de registre: 37-1995. Recurs d’empara
AUTE DEL DIA 22 DE MAIG DE 1995
_______________________________________________________________
BOPA núm. 30, del 24 de maig de 1995
En nom del Poble Andorrà,
El Tribunal Constitucional,
Atès l’escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el dia 10 de maig de 1995, pel Sr. Joan Miquel Rascagneres Llagostera, advocat que actua en nom i representació de la societat Consitech, SA, i del Sr. Jordi Babi Picolo, propietari de l’empresa Construccions Roca, mitjançant el qual s’interposa, en aplicació de l'article 38 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, un recurs de súplica contra l’aute d’inadmissió del Tribunal Constitucional del dia 2 de maig de 1995,
Vista la Constitució i especialment els articles 10, 41, 88, 95, 100 i 104,
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, i especialment els articles 38 i 94,
Vist l’aute precitat del Tribunal Constitucional del dia 2 de maig de 1995,
Escoltat el magistrat ponent, Sr. François Luchaire,
Considerant que
Els requeridors sol.liciten al Tribunal Constitucional que reconsideri la decisió acordada mitjançant aute del Ple del Tribunal, del dia 2 de maig de 1995 i que admeti a tràmit el recurs d'empara, 95-2-RE, presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el dia 5 d’abril de 1995 contra una sentència de la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia pronunciada el dia 6 d’octubre de 1994,
L’article 38 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional permet interposar un recurs de súplica contra un aute del Tribunal Constitucional que decideixi no admetre a tràmit un requeriment que li hagués estat adreçat,
L'article 95.2 de la Constitució precisa que el Tribunal Constitucional està sotmès únicament a la Constitució i a la Llei qualificada que el reguli,
Correspon, per tant, al Tribunal Constitucional pronunciar-se sobre el recurs de súplica que li ha estat presentat.
Considerant, en primer lloc, que
La decisió objecte del recurs de súplica declarava inadmissible la primera demanda dels requeridors perquè el recurs d'empara no li havia estat adreçat pel Ministeri Fiscal, tal com ho exigeix l'article 94 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional,
Aquesta demanda anava dirigida contra una sentència de la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia pronunciada el 6 d'octubre de 1994, a la qual la part requeridora retreia que “no ha fonamentat la seva decisió en dret”,
Els requeridors discrepen de la interpretació del Tribunal Constitucional en estimar que l'esmentat article 94 no pot comportar que s'impedeixi al justiciable adreçar-se al Tribunal Constitucional i privar-li, d'aquesta forma, d'un dret que la Constitució, i en particular el seu article 102, li reconeix,
El Tribunal Constitucional està obligat per l’article 95 de la Constitució a aplicar la Llei qualificada que el regula i, en conseqüència, el seu article 94,
Els quatre apartats de l’article 94 són indissociables: l'apartat 1r prescriu al justiciable l’obligació d'adreçar-se als jutges ordinaris; l'apartat 2n és una continuació de l'anterior en referir-se a l’esgotament sense èxit del procediment previst en l'apartat anterior, així mateix prescriu la necessitat de dirigir-se al Ministeri Fiscal perquè aquest interposi el recurs d'empara constitucional; segons l'apartat 3r el Ministeri Fiscal ha de prendre una decisió sobre la procedència de la interposició del recurs d'empara dins del termini de sis dies hàbils. Contra aquesta decisió no es pot interposar cap recurs; segons l'apartat 4t, només en el supòsit en què la decisió del Ministeri Fiscal sigui positiva o estimatòria, el recurs d’empara podrà ser interposat davant del Tribunal Constitucional, actuant com a codemandants el Ministeri Fiscal i el justiciable,
Així doncs, l'article 94, d’acord amb el que estableix l'article 104 de la Constitució, estableix uns requisits específics pel supòsit de protecció dels drets esmentats en l'article 10 de la Constitució quan s’hagi produït una lesió dels mateixos, en el decurs o amb motiu d'un procediment judicial o prejudicial,
El Tribunal Constitucional no pot procedir de cap altra forma que no sigui mitjançant l'aplicació d'aquest procediment, el qual no permet la interposició d'un recurs d'empara, llevat que el Ministeri Fiscal hagi pres una resolució positiva o estimatòria (no susceptible de recurs) amb relació a la interposició d’un recurs d'empara.
Considerant, en segon lloc, que
L’aute que ha estat objecte del recurs de súplica declarava inadmissible la primera demanda dels requeridors en la mesura que aquesta demanda es fonamentava en l'article 41.1 de la Constitució, mentre que si la sentència suposadament contrària a la Constitució té autoritat de cosa jutjada, resulta que, segons els articles 88 i 102.c) de la Constitució, completats per l'article 94 de la Llei qualificada, l’esmentat article 41.1 no pot considerar-se d'aplicació,
La part requeridora qüestiona aquesta interpretació i manifesta que, segons l'article 88 de la Constitució, les sentències judicials revestides d'autoritat de cosa jutjada poden ser modificades o anul·lades quan el Tribunal Constitucional, després d'un procediment d'empara, estima que han estat dictades en violació d’un dret fonamental,
El procediment d'empara davant el Tribunal Constitucional no el fixa la Constitució sinó la Llei qualificada del Tribunal Constitucional (article 104 de la Constitució),
En particular, l'article 88 de la Constitució no fixa per si mateix el procediment d'empara que en aquest cas permet la modificació o l’anul·lació d’una sentència amb autoritat de cosa jutjada. Així doncs, és convenient de referir-se al procediment que, segons l'article 104 de la Constitució, ha estat establert per la vigent Llei qualificada del Tribunal Constitucional i, més particularment, al seu article 94 en el cas en què la suposada violació d'un dels drets recollits per l'article 10 de la Constitució s'hagués produït en el transcurs o per raó d'un procediment judicial o prejudicial; ara bé, com ja s'ha manifestat anteriorment en aquest aute, segons l'esmentat article, no pot presentar-se el recurs d'empara davant el Tribunal Constitucional fins que el Ministeri Fiscal no hagi pres una resolució positiva o estimatòria respecte al mateix recurs.
Considerant, en tercer lloc, que
La part requeridora considera que les disposicions relatives al recurs d'empara han de ser interpretades de la manera més àmplia possible i que sotmetre la possibilitat d'aquest recurs a la discrecionalitat del Ministeri Fiscal, el qual, segons ella, podria decidir d’acord amb les instruccions rebudes del Govern, donaria com a resultat la privació als ciutadans del dret fonamental d'adreçar-se a una jurisdicció imparcial,
No correspon al Tribunal Constitucional pronunciar-se pel que fa a l'oportunitat dels poders que la Llei qualificada del Tribunal Constitucional concedeix al Ministeri Fiscal en l'únic cas, d'altra banda, en què la suposada violació d'un dret fonamental s'hagués produït per raó d'un procediment judicial o prejudicial; tampoc no li correspon prejutjar amb relació a la parcialitat de les decisions dels òrgans judicials,
Per contra, el Tribunal Constitucional constata, d'una banda, que el recurs d'empara davant el Tribunal Constitucional és un procediment que cal entendre com a excepcional (article 41.2 i 88 de la Constitució), i, d'altra banda que correspon a la Llei qualificada (article 41.2 i 104 de la Constitució) establir aquest procediment i la previsió de les diferents condicions quan la suposada violació d'un dret fonamental sorgeix en el transcurs o per raó d'un procediment judicial en qualsevol altra circumstància.
D E C I D E I X :
Primer
Es rebutja el recurs de súplica presentat per la part requeridora.
Segon
Notificar el present aute a la Sala Administrativa del Tribunal Superior de Justícia, al Ministeri Fiscal i al Sr. Joan Miquel Rascagneres Llagostera, advocat que assumeix la representació i la defensa dels Srs. Saturnino Iglesias Iglesias-Consitech, SA i Jordi Babi Picolo.
Tercer
Publicar el present aute, d'acord amb el que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, pel Tribunal Constitucional, el dia vint-i-dos de maig de mil nou-cents noranta-cinc.
Joan Josep López Burniol François Luchaire
President
Vice-president
Miquel Angel Aparicio Pérez Pere Vilanova Trias
Magistrat
Magistrat