CAUSA 97-4-RE
Número de registre: 153-1997. Recurs d’empara
AUTE DEL DIA 17 D’OCTUBRE DE 1997
_______________________________________________________________
BOPA núm. 65, del 22 d'octubre de 1997
En nom del Poble Andorrà,
El Tribunal Constitucional,
Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional el dia 15 de setembre de 1997 pel Ministeri Fiscal, mitjançant el qual interposa recurs d’empara contra la sentència de data 16 de juliol de 1997 dictada per la Sala Penal del Tribunal Superior de Justícia en la causa núm. 38-1/96,
Atès que el Ministeri Fiscal sol·licita al Tribunal Constitucional que declari la vulneració “... dels drets a la jurisdicció, a obtenir d’aquesta una decisió fonamentada en Dret, al procés degut substanciat per un Tribunal predeterminat per la Llei i a un judici de durada raonable consagrats en l’art. 10 de la Constitució, així com als principis de legalitat, seguretat jurídica, interdicció de tota arbitrarietat dels poders públics i igualtat entre les diferents jurisdiccions, els quins no essent recurribles per si mateixos directament en empara ho serien en relació a la vulneració que comporten dels drets recollits en l’article 10 de la Constitució ja esmentats, i en el seu dia dicti Sentència en la que atorgant l’empara sol·licitat, es decreti la nul·litat de la sentència impugnada retrotreient-se les actuacions al moment processal anterior a dictar-se la referida sentència als efectes de que es dicti una altra en la que es consigni el pronunciament omès relatiu a la responsabilitat civil”.
Vista la Constitució, especialment els articles 41, 88, 98 c) i 102 c),
Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment el seu títol IV, capítol sisè,
Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Pere Vilanova Trias,
Antecedent
Únic
Amb data 15 de setembre de 1997, el Ministeri Fiscal es dirigeix al Tribunal Constitucional, per considerar que la sentència de data 16 de juliol de 1997 dictada per la Sala Penal del Tribunal Superior de Justícia en el decurs de la causa 38-1/95 hauria vulnerat els drets recollits en l’article 10 de la Constitució, concretament, el dret a la jurisdicció, el dret a obtenir de la jurisdicció una decisió fonamentada en dret, el dret a un procés degut substanciat per un tribunal imparcial predeterminat per la llei i el dret a un judici de durada raonable, així com els principis de legalitat, de seguretat jurídica i d’igualtat, i sol·licitar al Tribunal Constitucional que dicti una sentència que anul·li la resolució de la justícia ordinària impugnada i retrotregui les actuacions al moment processal anterior a dictar-se la referida resolució a l’efecte que “... es dicti una altra en que es consigni el pronunciament omès relatiu a la responsabilitat civil”.
En l’escrit de recurs d’empara presentat pel Ministeri Fiscal es constata que el subjecte del dret pretesament lesionat en el procediment judicial ordinari no ha sol·licitat al Ministeri Fiscal que interposi el recurs d’empara davant el Tribunal Constitucional.
Fonaments jurídics
Primer
Aquest Tribunal Constitucional ha manifestat clarament que “l’article 94 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional disposa que si es produís la vulneració d’algun dels drets recollits a l’article 10 de la Constitució en el decurs d’un procediment judicial, la part afectada ha de dirigir-se a “l’òrgan judicial ordinari pels mitjans i recursos que la legislació estableixi”, i que en cas de desestimar-se la seva pretensió ha de sol·licitar al Ministeri Fiscal que interposi un recurs d’empara davant del Tribunal Constitucional ...”, (aute del Tribunal Constitucional 95-2-RE, de 2 de maig de 1995) i que “els quatre apartats de l’article 94 són indissociables: l’apartat 1r. prescriu al justiciable l’obligació d’adreçar-se als jutges ordinaris; l’apartat 2n. és una continuació de l’anterior en referir-se a l’esgotament sense èxit del procediment previst en l’apartat anterior, així mateix prescriu la necessitat de dirigir-se al Ministeri Fiscal perquè aquest interposi el recurs d’empara constitucional ...” (aute del Tribunal Constitucional 95-2-RE, de 22 de maig de 1995). Així mateix, també ha manifestat aquest Tribunal que “la part afectada ha de dirigir-se a “l’òrgan judicial ordinari pels mitjans i recursos que la legislació estableixi” i que en cas de desestimar-se la seva pretensió ha de sol·licitar al Ministeri Fiscal que interposi un recurs d’empara davant el Tribunal Constitucional ...” (aute del Tribunal Constitucional 95-1-RE, de 22 de maig de 1995).
Segon
En el present cas, segons queda explícitament establert en l’escrit de recurs d’empara 97-4-RE, el subjecte del dret pretesament lesionat no s’ha dirigit -dins dels terminis que estableix la Llei qualificada del Tribunal Constitucional- al Ministeri Fiscal perquè aquest interposi el recurs d’empara. Si bé l’article 102 c) de la Constitució legitima el Ministeri Fiscal per demanar empara davant del Tribunal Constitucional, en el seu article 104, la Constitució diu que “una Llei Qualificada regularà (...) els processos constitucionals ...”. L’article 94 de la Llei qualificada del Tribunal estableix uns requisits específics per al supòsit de protecció dels drets esmentats en l’article 10 de la Constitució quan s’hagi produït una lesió d’aquests drets, en el decurs o amb motiu d’un procediment judicial o prejudicial. El Tribunal Constitucional no pot procedir de cap altra forma que no sigui mitjançant l’aplicació d’aquest procediment. En la present causa, el subjecte del dret pretesament lesionat no s’ha dirigit al Ministeri Fiscal i, per tant, no s’ha acomplert una de les condicions que estableix la Llei qualificada del Tribunal Constitucional per a l’admissió a tràmit del present recurs d’empara per part del Tribunal.
DECIDEIX:
Primer
No admetre a tràmit, el recurs d’empara 97-4-RE, interposat pel Ministeri Fiscal contra la sentència de data 16 de juliol de 1997 dictada per la Sala Penal del Tribunal Superior de Justícia en la causa núm. 38-1/96.
Segon
Notificar el present aute al Ministeri Fiscal.
Tercer
Publicar el present aute, d'acord amb el que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.
Acordat a Andorra la Vella, pel Tribunal Constitucional, el dia disset d’octubre de mil nou-cents noranta-set.
François Luchaire
Miguel Ángel Aparicio Pérez
President
Vicepresident
Pere Vilanova Trias
Joan Josep López Burniol
Magistrat
Magistrat