2024-7-RE

Causa 2024-7-RE

(Paseo del Mar Group Inc c/ Principat d'Andorra)

 

Número de registre 49-2024. Recurs d'empara

 

Sentència del 15 d'abril del 2024

_________________________________________________________________

BOPA núm. 49, del 24 d'abril del 2024

 

 

En nom del Poble Andorrà;

El Tribunal Constitucional;

Atès l'escrit presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 25 de gener del 2024, per la representació processal de la societat Paseo del Mar Group Inc, mitjançant el qual interposa un recurs d'empara contra la inactivitat de la Secció d'Instrucció Especialitzada 1 de la Batllia en relació amb les Diligències Prèvies 8000109/2019, que derivaria en una presumpta vulneració del dret a un judici de durada raonable, reconegut a l'article 10 de la Constitució, i, atès que demana al Tribunal Constitucional que atorgui l'empara sol·licitada, que declari la vulneració del dret esmentat, que reposi la part recurrent en la plenitud del seu dret, mitjançant l'adopció de les mesures necessàries, d'acord amb les disposicions de l'article 92.2 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, i que declari la responsabilitat del poder judicial de l'Estat per l'error comès;

 

Vista la Constitució, especialment els articles 10, 41.2, 98 c) i 102;

Vista la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, especialment el títol IV, capítols primer i sisè;

Vist l'aute del Tribunal Constitucional del 19 de febrer del 2024 que va admetre a tràmit, aquesta causa sense efectes suspensius;

Vist l'escrit d'al·legacions presentat i registrat al Tribunal Constitucional, el 8 de març del 2024, pel Ministeri Fiscal;

Vistes les conclusions formulades dintre de termini per la part recurrent i pel Ministeri Fiscal;

 

Escoltat l'informe del magistrat ponent, Sr. Jean-Yves Caullet;

 

 

1. Antecedents processals davant les jurisdiccions ordinàries

1.1. En el marc d'una causa seguida per uns presumptes delictes majors de blanqueig de capitals contra un matrimoni de nacionalitat ucraïnesa, el 23 de setembre del 2020, la Secció d'Instrucció Especialitzada 1 de la Batllia va dictar un aute en què decidia, entre d'altres, el bloqueig, el control dels moviments i l'embargament dels seus comptes bancaris a Andorra, així com els de diverses societats, entre les quals la societat Paseo del Mar Inc.

1.2. El 7 d'octubre del 2020, la Secció d'Instrucció Especialitzada 1 de la Batllia va dictar un aute en què trametia una comissió rogatòria internacional a les autoritats competents respectives de Suïssa, de Letònia i d'Ucraïna, per tal que bloquegessin, controlessin i embarguessin diversos comptes pertanyents a les persones investigades.

1.3. Arran de la comissió rogatòria internacional tramesa a Suïssa, la Fiscalia de Zurich va posar en coneixement de la batlle instructora que diversos comptes vinculats amb el drethavent de la societat recurrent al banc UBS Switzerland AG havien estat bloquejats.

1.4. El 26 de gener del 2022, la Secció d'Instrucció Especialitzada 1 de la Batllia va trametre una altra comissió rogatòria internacional a Suïssa, per tal que es mantingués el bloqueig, el control bancari i l'embargament dels comptes esmentats, sol·licitant diversa documentació per tal d'identificar els seus titulars, representants, apoderats o drethavents i la relació que poguessin tenir amb les persones investigades en la causa, així com diversa informació financera i bancària.

1.5. L'1 de desembre del 2022, la representació processal de la societat recurrent va comparèixer davant la Batllia per sol·licitar el desbloqueig dels seus comptes bancaris.

1.6. El 6 d'abril del 2023, la Fiscalia de Suïssa va decidir aixecar el bloqueig de dos dels comptes afectats del beneficiari de la societat recurrent, mantenint bloquejat un sol compte.

1.7. El 3 de novembre del 2023, la representació processal de la societat recurrent va presentar un escrit davant la Batllia d'Instrucció en què aportava diversa informació respecte de la societat i de la transacció posada en qüestió, amb l'objectiu de col·laborar i d'aclarir els dubtes que la batlle pogués tenir sobre els fets investigats, demanant alhora el desbloqueig dels seus comptes bancaris.

1.8. El 12 de gener del 2024, la representació processal de la societat recurrent va presentar un altre escrit, reiterant la seva demanda d'aixecament de les mesures cautelars de bloqueig dels comptes bancaris.

1.9. El 25 de gener del 2024, la representació processal de la societat Paseo del Mar Group Inc va interposar un recurs d'empara contra la inactivitat de la Secció d'Instrucció Especialitzada 1 de la Batllia en relació amb les Diligències Prèvies 8000109/2019, que derivaria en una presumpta vulneració del dret a un judici de durada raonable, reconegut a l'article 10 de la Constitució.

 

 

2. Argumentació jurídica

2.1. Argumentació de la societat recurrent

- La societat recurrent considera que han transcorregut 3 anys sense que la batlle instructora finalitzi la instrucció, ni hagi aportat cap indici d'il·legalitat respecte de les seves operacions bancàries; per tant, considera que d'aquests fets se'n deriva la vulneració del seu dret a un procés de durada raonable, reconegut a l'article 10 de la Constitució.

- També indica que no ha obtingut cap resposta sobre la seva petició d'aixecament de les mesures cautelars de bloqueig dels seus comptes, el manteniment de les quals, segons el seu parer, no està justificat, circumstància que vulnera igualment el dret constitucional anteriorment invocat.

- Per donar suport als seus arguments, recorda que arran de la seva col·laboració i de la informació aportada, el 6 d'abril del 2023, la Fiscalia de Zurich va decidir aixecar el bloqueig en aquell país, fet que acredita el caràcter legal de les seves operacions bancàries.

- Així mateix, considera que aquesta causa no comporta una complexitat especial i que l'actitud d'aquesta part no ha provocat cap retard.

- Per aquests motius, demana al Tribunal Constitucional que atorgui l'empara sol·licitada, que declari la vulneració del dret esmentat, que la reposi en la plenitud del seu dret mitjançant l'adopció de les mesures necessàries, d'acord amb les disposicions de l'article 92.2 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, i que declari la responsabilitat del poder judicial de l'Estat per l'error comès.

 

2.2. Argumentació del Ministeri Fiscal

- En primer lloc, el Ministeri Fiscal recorda que l'expressió de la durada raonable és un concepte indeterminat que requereix ser analitzat cas per cas, en funció de la complexitat de l'afer, de l'actitud de les parts i de l'activitat de l'òrgan judicial que ha de conèixer l'assumpte.

- Seguidament, posa en relleu la complexitat de la causa investigada, el caire internacional del qual ha requerit la col·laboració de diversos països estrangers, en particular la tramesa de comissions rogatòries internacionals, i terminis de traducció, així com els seus enviaments i respostes.

- També destaca la complexitat intrínseca de l'assumpte, ja que es tracta de la investigació d'un delicte de blanqueig que exigeix una anàlisi aprofundida dels moviments bancaris i dels seus justificants, per tal de discernir la voluntat de dissimular l'origen i la finalitat real de les operacions.

- El Ministeri Fiscal precisa que l'estudi del conjunt dels elements relatius a la causa és indispensable per donar una resposta pertinent a la petició d'aixecament del bloqueig dels comptes de la societat recurrent.

- Per donar suport al seu argument, constata el volum de la documentació que cal examinar, així com aquella aportada per la societat recurrent mateixa per demanar l'aixecament del bloqueig dels seus comptes.

- Altrament, també constata que la societat recurrent no va comparèixer fins a dos anys després que s'haguessin adoptat les mesures cautelars sobre els seus comptes, circumstància que acredita, si més no una certa passivitat per part seva, almenys la complexitat real de la causa.

- Per tant, conclou que no es pot parlar d'inactivitat de l'òrgan judicial i que la complexitat de l'afer està establert, fet que no permet considerar el termini de la instrucció com a irraonable i que vulneri els drets constitucionals de la societat recurrent.

- Pel que fa a la petició d'aixecament del bloqueig dels comptes, el Ministeri Fiscal assenyala que aquesta demanda es va formalitzar, el 3 de novembre del 2023, i que el volum de documentació aportada per donar-hi suport no permet considerar que un termini de tres mesos sigui una dilació indeguda.

- Per aquests motius, conclou que la durada no és irraonable ni des del punt de vista de la durada de la instrucció, ni des del termini de la resposta sobre la petició d'aixecament del bloqueig dels comptes, i, per consegüent, demana la desestimació d'aquest recurs d'empara, sense que sigui, doncs, necessari adoptar cap mesura.

 

 

3. Fonaments jurídics del Tribunal Constitucional

3.1. La vulneració del dret a un procés de durada raonable, reconegut a l'article 10 de la Constitució, al·legada per la societat recurrent, ja sigui per la durada global de la instrucció o ja sigui pel temps transcorregut sense resposta des de la seva petició d'aixecament de les mesures cautelars que l'afecten, ha de ser considerada en funció de la jurisprudència consolidada d'aquest Tribunal en la matèria.

3.2. Efectivament, en absència d'una norma legislativa que emmarqui els procediments, el caràcter irraonable o no d'una durada comporta una dimensió subjectiva que ha dut aquest Tribunal a considerar cada situació en funció de la complexitat de l'assumpte, de l'actitud de les parts i de l'acció de l'òrgan judicial que ha de conèixer l'afer concret.

3.3. En aquesta causa que ens ocupa, tractant-se de la investigació d'un presumpte delicte de blanqueig de diners o de valors, la voluntat dels seus presumptes autors de dissimular-los mitjançant transaccions entrellaçades, el nombre de parts concernides i el caràcter internacional de les transaccions investigades constitueixen una complexitat objectiva.

3.4. El fet que a l'octubre del 2020 s'hagin hagut de trametre tres comissions rogatòries internacionals, implica que la batlle instructora hagi hagut d'esperar les respostes respectives i analitzar cada una d'elles, així com les relacions entre unes i altres, per adoptar les decisions escaients, circumstància que és suficient per justificar la durada denunciada per la societat recurrent.

3.5. També s'ha de posar en relleu que la batlle instructora només va rebre una part important de la resposta de la comissió rogatòria internacional tramesa a Ucraïna a partir del mes d'agost del 2023, fet que explicita de manera precisa una causa particular d'aquest termini.

3.6. Així doncs, no es pot caracteritzar una inactivitat de la instrucció que sigui conseqüència de la durada impugnada de la instrucció, cosa que afegida a la complexitat efectiva de l'assumpte, condueix, per consegüent, a no poder declarar el caràcter irraonable de la durada de la instrucció encara en curs i la qual no vulnera els drets de la societat recurrent, reconeguts a l'article 10 de la Constitució.

3.7. Pel que fa a la manca de resposta respecte de la petició de la societat recurrent sobre l'aixecament del bloqueig dels seus comptes bancaris, en primer lloc, cal assenyalar la relació entre la necessitat de mantenir aquesta mesura cautelar, la complexitat de l'afer i la durada en què les autoritats competents estrangeres han emprat per aportar les seves respostes a les comissions rogatòries internacionals.

3.8. La societat recurrent argumenta a favor de la seva petició, presentant la decisió d'aixecament del bloqueig dels seus comptes per la Fiscalia suïssa, adoptada durant el mes d'abril del 2023. I, trasllada a la batlle instructora els elements voluminosos relatius a aquesta decisió, tot formalitzant, el 23 de novembre del 2023, la seva demanda d'aixecament. Així doncs, cal constatar que li han calgut sis mesos per presentar aquests elements que acrediten, per tant, la seva complexitat.

3.9. Per consegüent, la batlle instructora, ella també, ha de tenir, doncs, aquest mateix temps per estudiar aquests elements, així com la resta de les actuacions, elles mateixes complexes, ja que l'anàlisi efectuada per les autoritats competents suïsses no cobria el conjunt de les actuacions.

3.10. Ara bé, el recurs d'empara va ser enregistrat el 25 de gener del 2024, és a dir, només 2 mesos després que fossin aportats els documents per donar suport a la seva demanda d'aixecament del bloqueig dels comptes.

3.11. D'acord amb la jurisprudència d'aquest Tribunal, aquest termini no pot ser considerat com a irraonable i, per tant, no vulnera el dret a un procés de durada raonable, reconegut a l'article 10 de la Constitució.

3.12. Així doncs, aquest recurs d'empara ha de ser íntegrament desestimat.

3.13. D'acord amb l'article 92.4 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, la desestimació del recurs d'empara comporta, en matèria de costes processals, la imposició de les costes d'aquesta alçada a la part recurrent.

Decisió:

En atenció a tot això que s'ha exposat, el Tribunal Constitucional, per l'autoritat que li confereix la Constitució del Principat d'Andorra,

 

Ha decidit:

 

1. Desestimar el recurs d'empara 2024-7-RE interposat per la representació processal de la societat Paseo del Mar Group Inc contra la inactivitat de la Secció d'Instrucció Especialitzada 1 de la Batllia en relació amb les Diligències Prèvies 8000109/2019.

 

2. Declarar que no s'ha produït la vulneració del dret a un procés de durada raonable, reconegut a l'article 10 de la Constitució.

 

3. Imposar a la societat recurrent les costes processals derivades de la desestimació del seu recurs.

 

4. Publicar aquesta sentència, d'acord amb allò que disposa l'article 5 de la Llei qualificada del Tribunal Constitucional, al Butlletí Oficial del Principat d'Andorra.

 

I així, per aquesta sentència nostra, que ha de ser notificada a la representació processal de la societat recurrent, a la Batllia i al Ministeri Fiscal, ho pronunciem, manem i signem a Andorra la Vella, el 15 d'abril del 2024.

 

 

 

 

Jean-Yves Caullet                                                             Joan Manel Abril Campoy

President                                                                                              Vicepresident

 

 

 

Dominique Rousseau                                                        Josep-D. Guàrdia Canela

Magistrat                                                                                                     Magistrat